ArduinoDe programmeer omgeving

Na het openen van de IDE zie je een venster dat ruwweg uit 3 delen bestaat. Bovenin een knoppenbalk, dan het deel met de sketch, en onderin een groot zwart gebied, waarin de systeemmeldingen zullen komen. Dit is op een Mac, mogelijk dat het er op een Windows doos anders uitziet. De grote lijn zal gelijk zijn.



ArduinoDe knoppenbalk

Bovenin de knoppenbalk staan 6 knoppen, 5 gezellig bij elkaar links en eentje helemaal rechts. De knoppen van links naar rechts:

  • Verifieer

Een vinkje icoon. Tijdens het veriferen zal bekenen worden of de sketch juist is wat betreft het gebruik van de taal. Dit wil zeggen dat er geen niet bestaande woorden worden gebruikt en er geen typfouten in zitten. Dit is de syntax controle.

Dat is geen controle dat de sketch doet wat de gebruiker wil, als er in de code staat dat Led2 aan moet, maar de gebruiker vind dat dat Led5 moet zijn dan kan dit niet worden gecontroleerd. Dit is de semantische controle.

  • Upload

Een pijltje icoon. De sketch zal worden gecompileerd en de gecompileerde code worden verzonden naar de Arduino.

  • Nieuw

Document icoon. Maak een nieuw bestand aan. Er zal een nieuw window openen met een volledige omgeving.

  • Openen

Icoon met een pijltje omhoog. Open een bestaand bestand. Hier kan ook een voorbeeld sketch worden geladen.

  • Opslaan

Icoon met een pijlje omlaag. Sla het huidige bestand op. Dit is op de harddisk van de computer, niet op de Arduino.

  • Seriele monitor

Helemaal rechts een icoon met een vergrootglas. Dit zal de seriele monitor openen. Vanuit je Arduino sketuch kun je opmerkingen terugsturen naar de compuet, indien aangesloten. Deze teksten zullen dan in de seriele monitor worden weergegeven.



ArduinoDe sketch

Na het openen van de IDE kom je in een eenvoudige omgeving. Hierin staat al een leeg Arduino programma klaar. Een programma heet in Arduino taal een Sketch.

void setup() {
  // put your setup code here, to run once:

}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:

}

De basis van een sketch bestaat uit 2 delen, de setup en de loop. Iedere sketch heeft verplicht deze 2 delen nodig. Later zullen we zien dat we ook andere onderdelen nodig hebben, maar voor nu is dit voldoende.

  • Setup

De code die in de setup komt zal een (1) keer worden doorlopen bij de start van de sketch. Daarna niet meer. Dit doorlopen zal automatisch gebeuren. De setup gebruiken we om instellingen gereed te zetten.

  • Loop

De code in de loop zal continue worden doorlopen. Als de code in de loop is afgelopen dan start deze loop direct overnieuw. Dit gaat maar door-en-door-en-door. Zeg maar een herhaling (loop in het Engels). Misschien dat daar de naam ook vandaan zal komen?

Als je je sketch gaat uitbreiden dan zullen er andere functies bijkomen. De bovengenoemde 2 functies heb je altijd nodig.


2018 Punthooft