ArduinoHet prille begin

Om met een Arduino aan de slag te gaan, heb je altijd 2 dingen nodig. Het plaatje (board) met de processor (hieronder de UNO) en de USB Cable. Deze laatste gebruik je om het board te verbinden met je computer. Dat is de basis waarmee je verder gaat.

Als je begint zou ik enkele LEDs (lampjes) komen, wat weerstanden (nodig voor de LEDs) En tot slot een Breadboard om alles makkelijk met elkaar te kunnen verbinden.

De kosten:

UNO			  5-25 Euro    (Goedkoop in china of 25 Euro vanaf de officiele Arduino site)
USB kabel                  (Krijg je vaak gratis bij een UNO)
LEDs          1 Euro       (100 stuks)
Weerstanden   1 Euro       (100 stuks)
Breadboard    2 Euro
Jump wires    2 Euro       (120 stuks kabels met male/male stekkers)

Wat je ook kunt doen is in China (bij buyincoins.com of bij het Nederlandse wish.com) een doosje kopen waar dan heel veel onderdelen in zitten. voor 25 Euro ben je dan klaar. Even zoeken en er zit dan zelfs in Arduino (kloon) in.



ArduinoUNO

Dit is het component waar het om draait. De koning, de keizer, de prins, de hoogheid: De Arduino. Hier op de foto in de UNO R3 versie.

Het belangrijkste onderdeleel op dit kaartje is de processor, dat is het vierkant rechtsonder. En verder zit er een hele dosis aansluitmogelijkheden op. Het grote zilveren blok is voor de USB koppeling met je computer. De zwarte aansluiting linksonder is aansluiting voor een externe voeding (batterij bijvoorbeeld). Als je de Arduino hebt aangesloten op je computer is deze voeding overigens niet nodig.

Linksboven zit een klein rood rondje, dat is de reset knop. Hiermee zal de Arduino stoppen en opnieuw opstarten. Het programma dat je hebt geladen zal opnieuw beginnen af te spelen.

En dan heb je een lange serie bovenin en onderin. Dat zijn aansluitpunten voor jump wires. In Arduino taal de pins. Op de bovenste rij de digitale pins met nummers 2 tot en met 13. En onderin de analoge pins A0 tot en met A5. Verder zie je nog middenonder aansluitingen voor 3.3V en 5V en ernaast aansluiten voor GND (aarding). De andere onderdeeltjes zoals wat LEDjes en andere aansluitingen komen we later nog tegen.

De stroom die een Arduino output-pin levert mag niet groter zijn dan 40 mA. In de regel proberen we dit te beperken tot max 20 mA.



ArduinoUSB Cable

De grote zilveren connector linksboven in het plaatje hierboven is de USB interface. Met behulp van de USB kabel kan de Arduino worden aangesloten op de USB toegang van je computer. Hiermee kan dam de Sketch naar de Arduino worden gezonden. Tevens gebruikt de Arduino de USB cable voor voeding.

Als de sketch eenmaal op de Arduino staat dan kan deze stekker eruit. De Arduino kan dan (met eigen voeding) op eigen kracht werken. Het terugsturen van debug gegevens is dan natuurlijk niet meer mogelijk.



ArduinoBreadboard

Dit is een breadboard. Of de volledige naam in het Engels "830 point solderless breabboard". Er zitten 830 gaatjes in waar componenten en draden in kunnen worden gestoken. Intern zijn de kolommen per 5 vertikaal met elkaar verbonden. De horizontale balken boven en onderin zijn op dezelfde manier verbonden.

Door het gebruik van breadboards kunnen snel koppelingen worden gebouwd, zonder dat er verbindingen hoeven worden gesoldeerd.



ArduinoMini Breadboard

Dit is een kleine uitvoering van een breadboard. Hier zitten alleen de kolommen met elkaar verbonden.

De onderkant bevat vaak een plaklaag. Hiermee kun je dit board handig ergens onder/in plakken.



ArduinoJump wires

Jump wires zijn korte kabels die aan beide kanten een kleine eenvoudige enkele stekker hebben. Hiermee kunnen handig verbindingen worden gemaakt op het Breadboard, met de pins op het Arduino kaartje en de koppelingen op andere componenten. Deze jump wires heb je eigenlijk altijd te weinig.

Buiten verschillende lengtes heb je ook verschillende versies van de draadjes. Met aan beide zijden een mannetje stekker, beide zijden een vrouwtjes stekker en verlengkabeltjes met aan een zijde een mannetje en de andere kant een vrouwtjes stekker.



ArduinoLED

Een LED is een diode die licht geeft. Zo, dat is de formele omschrijving, in de praktijk is een LED een soort lampje. Een LED heeft 2 pootjes. Deze poten zijn ongelijk in lengte. De lange poot is de plus (+) en de korte is de min (-).

De poten van een LED zijn ongelijk in lengte.

  • De lange poot is de + (plus / anode)
  • De korte poot is de - (min / kathode)

De omhuizing van de LED in rond, behalve aan de kant van de min (kathode) poot. Dit is soms wel wat lastig om te zien. Maar hiermee kun je op een breadboard toch de plus/min kant zien zonder de LED eruit te hoeven halen.

LED's heb je in verschillende kleuren als rood, geel en groen. Er zijn ook LEDs verkrijgbaar in variaties op deze kleuren, LEDs die meerdere kleuren aan kunnen en natuurlijk LEDs die wit licht geven.

De LED zal enkel gaan branden als er op de + een positieve stroom staat en op de - een negatieve stroom. Andersom zal er niets gebreuren. Hierin verschilt een LED dus compleet van een fietslampje, welke altijd zal branden of de stroom er nu vooruit (van + naar -) of achteruit (- naar +) loopt.

En dan een belangrijk punt. De stroom door een (normale) LED mag niet groter zijn dan ongeveer 20 mA. (20 mA is 0.02 Ampere) Tevens willen de stroom op de Arduino output pin beperkten tot 20 mA.

Bij de Arduino is de spanning op de OUTPUT pin laag (=LOW) of hoog =(HIGH). Bij LOW is dat 0 Volt, en bij HIGH is dat 5 Volt.

De wet van Ohm
U = I x R

Dit is om te schrijven naar:
  R = U / I 
en ook 
  I = U / R

Volgens de Wet van Ohm moeten we dan een weerstand hebben van tenminste R = U / I. Ofwel 5 Volt / 0.02 Ampere = 250 Ohm. Die weerstanden zijn er niet, in de praktijk kun je dan een weerstand gebruiken die er in de buurt ligt: 220 Ohm of 330 Ohm.

Bij gebruik van een LED moet er altijd een weerstand aan de negatieve kant zijn aangeloten. Op een Arduino is in de regel een weerstand van rond de 220 Ohm of 330 Ohm voldoende.

Vergeet niet om deze weerstand aan te sluiten. Anders zal de LED snel doorbranden en kun je hem weggooien.




Lees Verder in deze categorie

Copyright 2019 www.punthooft.nl

We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.