Arduino8x8 LED Matrix

De 8x8 LED matrix is een matrix waarin in een enkel component 8x8 = 64 LEDs zitten. De 8x8 slaat op het aantal rijen (8 stuks) en op het aantal kolommen (8 stuks). Precies evenveel als op een schaakbord.

Aan de achterkant zitten 2 rijtjes van 8 pinnetjes. We weten inmiddels dat om een LED aan te sluiten we 2 aansluitpunten nodig hebben (een plus en een min). Aangezien we hier 64 LEDs hebben, verwacht je ook 64 x 2 (plus/min) = 128 aansluitpunten aan de achterkant. Helaas, we moeten het doen met de 2 rijtjes van 8 pins.

De naam matrix geeft het eigenlijk al een beetje weg. De matrix. Volgens Wiki is een Matrix vanuit de wiskunde een rechthoek van nummers. Hier hebben we het niet over nummertjes we hebben het over LED's. Dus hier moet je denken aan een array van LEDjes.

In deze matrix staat er op ieder kruispunt van lijnen een LED. Net als bij het schaken waar je een vakje aangeeft met C4 kun je dat hier ook. Je kunt een LED aangeven met de naam van de rij (R) en de naam van de kolom (column in het Engels, dus de C).

Het LEDje in deze matrix staat dus op rij R3 en in kolom C6. Het LEDje linksboven in de hoek is op rij R1 en kolom C1 en het LEDje rechtsonderin in de matrix is op rij R8 en kolom C8. Je ziet de rijen hebben namen en de kolommen hebben namen.



ArduinoTrage ogen

We kunnen deze 64 LEdjes dus een voor een, aan laten gaan en weer doven. Dat is wat we ook gaan doen als we figuren willen maken. We laten alle LEDjes uit ons figuur om de beurt aan/uitgaan. Gelukkig zijn onze ogen langzaam. Wat we namelijk doen is heel snel heel even iedere LED aanzetten. Als we dat maar snel genoeg doen, dan heeft het oog niet in de gaten dat we van LED naar LED springen en lijkt het alsof alles aan is.



ArduinoAansluitingen

Omdat het leven nu eenmaal vol verrassingen zit. En waarschijnlijk mensen die er een intens plezier in hebben om andere het leven zuur te maken, heeft men er niet voor gekozen om de aansluitingen op enige logische manier te doen. Men heeft juist een manier gekozen die het best te vergelijken is met alle aansluitingen in een grabbelton te doen. En dan te grabbelen voor willekeur. Mocht er toch enige logica inzitten dan opnieuw beginnen. Het resultaat is dan ook een mooi stukje complete chaos.

We zullen het er echter mee moeten doen. Om het vakje linksboven aan te kunnen sturen, moeten we naar het eerdere schema kijken. Daar zien we dat dat LEDje linksboven op de kruizing R1 en C1 staat. Hier moeten we dus op de bovenste rij de 8e aansluiting (R1) hebben en ook bovenin de 4 aansluiting, want dat is immers de C1.

Aan een zijde van de LED staat een code. Als je de LED voor je hebt liggen dan moet deze codering van je af wijzen (bovenaan). Dan kun je onderstaand schema gebruiken.



ArduinoBreadboard