PretparkIjs

Net zoals alle dingen, zijn achtbanen niet opeens ontstaan. Ze zijn langzaam voortgekomen uit eerdere dingen. Aangepast, vernieuwd en vervangen. Tot we vandaag de dag een breed scala aan prachtige banen hebben.

De eerste bewijzen van achtbanen die te vinden zijn, gaan terug naar begin 1700, toen ijshellingen werden gemaakt. Op sleetjes werd hiervan af gegleden, puur voor plezier. Dit is terug te dateren tot in de 15e eeuw in Rusland. Dit wordt door iedereen gezien als het aller prilste begin van achtbaan rijden. Omdat door het gebruik van ijs het enkel een sport was voor in de winter, werd er dan al snel naar andere oplossingen gezocht.


Al snel werden de sleetjes uitgebreid met wielen. En werden de ijsschansen vervangen door schansen die van hout gemaakt waren. Al snel kon het "sleetje rijden" overal in Europa worden aangetroffen. Er waren zelf schansen waar een complete looping in was opgenomen.




PretparkRailways

De attractie die wordt beschouwd als de eerste echte achtbaan, van de moderne tijd, is La Marcus Thompson's Switchback Railway, welke in 1884 werd geopend in op Coney Island, New York. De topsnelheid van de wagentjes was ruim 10 kilometer per uur. Niet veel voor moderne begrippen maar voor die tijd was die onvoorstelbaar snel.

Met deze Switchback Railway was het startsein gegeven voor een soort epidemie van achtbanen. Overal in Amerika werden in sneltreinvaart achtbanen gebouwd. Eind jaren '20 waren er al 2000 stuks. Veel van de beroemdste achtbanen werden gebouwd in deze periode. zoals de Coney Island Cyclone (1927).



PretparkDepressie

De grote depressie uit de jaren '30 was een vreselijke tijd voor achtbanen. De focus lag destijds enkel op het herstellen van de slechte economie en niet op amusement. Veel pretparken gingen failliet. Veel achtbanen werden gesloten, gesloopt of rotten gewoon weg. Er werden slechts een enkele nieuwe achtbanen gebouwd.

De 2e wereld oorlog was de volgende moeilijke tijd voor de achtbaan. Hoewel beduidend beter dan de depressie.



PretparkOpkomst

Begin jaren '50 werd het eindelijk weer beter. De babyboom kwam op gang. Families begonnen leuke dingen te doen. Men zocht ontspanning. Men probeerde de voorgaande slechte tijden te vergeten. Uitstapjes. Vakanties.

Walt Disney had dit allemaal goed in de gaten. Hij maakte zich dan ook persoonlijk sterk voor zijn ideaal, en enkele jaren later werd Disneyland geopend. Eerst nog met bescheiden attracties, maar al snel werd de achtbaan ook hier het boegbeeld van het park. zoals overal ter wereld gebeurd in pretparken. Zeker toen de "tubular steel rollercoaster" werd geïntroduceerd in Disneyland's Matterhorn Bobsleds. Dit concept zit in bijna iedere stalen achtbaan die sindsdien werd gebouwd.




PretparkSix Flags

Met de opkomst van de Six Flags parken raakte de amusement wereld in een stroomversnelling. Six FLags parken installeerden vaak prototypes van nieuwe rit systemen, attracties, aandrijvingen etc. waardoor de industrie een perfecte mogelijkheid had om nieuwe ideeën uit te werken, te testen en te verbeteren. Veel van de rit concepten die we nu overal ter wereld tegenkomen zijn ontwikkeld in/door de Six Flags parken. Hieronder de wild water baan, suspended achtbaan, pipeline, standup, inverted en het mijntreintje.

Ondertussen was in Europa Bobbejaanland in België eenzelfde pionier. In dit park werden veel prototypes van Vekoma uitgetest. Waaronder hun variant van de suspended achtbaan en de Revolution. De Flevohof in Nederland, tegenwoordig Walibi Holland, was het park dat de primeur kreeg voor de inverted coaster van Vekoma. Terwijl Bellewaerde park in België de eerste Boomerang kreeg en Liseberg in Sweden het omgekeerde broertje daarvan, de Invertigo. Deze laatste is inmiddels weer afgebroken.



PretparkOver de kop

Begin 1900 had men in Europa al een achtbaan met een looping. Deze raakte snel in onbruik wegens technische problemen. Ook in de jaren '20 heeft men aan loopings gewerkt maar ook toen wilde het niet lukken. Het was pas in 1975 dat de eerste achtbaan werd gebouwd die echt over de kop ging. In Knott's Berry Farm in California werd de Corkscrew geopend. Deze achtbaan had een dubbele kurkentrekker.


Uiteraard kon Six Flags hierbij niet achterblijven en een jaar later opende in Six Flags Magic Mountain in Californië de Revolution. Deze achtbaan heeft een complete verticale looping en voor het eerst sinds de begin jaren van de achtbanen was het weer mogelijk om compleet over de kop te gaan. De opening van de Revolution is nog steeds mee te maken in de film Rollercoaster. Welke deel in dit Six Flags park werd opgenomen.



PretparkShuttle

Langzaam kwam toen alles in een stroomversnelling. De shuttle loop werd geopend in de vorm van King Kobra in Kings Dominion in Virginia. Dit type rit lanceert de passagiers mechanisch tot 80 kilometer per uur over de grond, om vervolgens door een grote loop te gaan en een grote steile heuvel te beklimmen. Daar werd de richting omgekeerd en het parcours werd in omgekeerde richting afgelegd inclusief heuvel aan de andere kant van de baan. Deze ritten staan nog steeds in veel parken rond de wereld. Waaronder in Six Flags Astroworld, Houston, Usa en, dichterbij, in Six Flags België waar een deel van de attractie overkapt werd.



PretparkInverted

Begin jaren '90 werd een nieuw soort achtbaan geëntroduceerd, welke de wereld stormenderhand zou veroveren. De inverted.


De inverted achtbaan doet iets wat met de suspended nooit mogelijk was. Over de kop gaan. In plaats van bij de suspended achtbaan zitten de passagiers in stoeltjes in niet in bakjes. De benen bungelen vrolijk in het rond. De stoeltjes zitten met beugels vast aan de treintjes die ook weer onder de rails rijden. Doordat de stoeltjes vast aan de trein zitten (niet scharnierend als bij de suspended) is het mogelijk om loopings, kurkentrekkers etc. te maken. Doordat het lichaam niet wordt beschermd door het wagentje zijn de 'bijna' missers met pilaren, bomen, struiken etc. helemaal eng.

Doordat de trein aan de onderkant van de rails hangt, is het mogelijk voor dit type baan om een looping aan de buitenkant te namen. De rijders worden in hun stoel gedrukt. Het bloed in het lichaam naar de schoenen, en eventuele slippers etc. vliegen in het rond. Tijdens de looping ziet de rijder enkel lucht, lucht en lucht om vervolgens de grond met een noodgang op zich af te zien komen. Sensatie alom.



PretparkSuperman

In Six Flags Magic Mountain bouwde men hierna een heel ander nieuw type achtbaan. Superman:The Escape. Dit is een vereenvoudigde shuttle loop. Enkel ditmaal zonder looping en met maar een helling. Maar wat voor een helling. 135 meter hoog. Dit komt overeen met een flatgebouw van 41 verdiepingen. En dat recht omhoog. Om deze gigantische heuvel te kunnen beklimmen is een flinke snelheid nodig. 160 kilometer per uur.

Het parcours is het beste voor te stellen aan een reuzen L die overeind staat. De trein begint onderaan. Vervolgens wordt er snelheid gemaakt waarna de heuvel, loodrecht, wordt beklommen. Om vervolgens bovenin tot stilstand te komen, te vallen, waarin met 6 1/2 seconden gewichtsloos is, om op het beginpunt weer tot stilstand te komen.

Het bijzondere zit in de aandrijving. In plaats van de vliegwielen zoals gebruikt in de traditionele shuttle loops gebruikt men bij Superman:The Escape de Magnetic linear induction technology.



PretparkHoog en snel

Tot 1980 stond het record als hoogste achtbaan ter wereld op 45 meter en het snelheidsrecord op 90 kilometer per uur. Toen werden deze records in een klap verbrijzeld door de komst van de Magnum XL-200. Deze extra grote (XL) achtbaan van 65 meter (200 feet) had een top snelheid van 115 kilometer per uur. Deze achtbaan staat in Cedar Point in Sandusky Ohio en is nog steeds erg populair bij de rijders. Opzienbarend aan deze attractie is dat CP specifiek had gevraagd om een rit zonder loopings. Hierdoor heeft de rit meer weg van een reuzen houten achtbaan dan een ijzeren achtbaan.

Het is Cedar Point blijkbaar erg goed bevallen want 20 jaar later opende men in 2000 de deuren van een nog grotere rit: Millenium Force. Baanhoogte 305 feet (101 meter) en ook dit maal zonder loopings. En wederom komt het publiek in drommen.




PretparkToekomst

Wat zal de toekomst nog allemaal brengen? Zal het nog hoger gaan? Harder? Of meer thema?




Lees Verder in deze categorie

Copyright 2018 www.punthooft.nl

We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.