PretparkThe Pipeline

Als we het over een pipeline hebben, dan bedoel ik een achtbaan van een type waar de waarbij de karretjes tussen de rails rijden, in plaats van er bovenop (normale achtbanen) of eronder (inverted en suspended).




PretparkFabrikanten

Zowel het Japanse bedrijf TOGO als het Amerikaanse bedrijf Arrow Dynamics hebben beiden een versie ontwikkeld.

TOGO heeft, voor zover ik weet, 2 versies van dit type ook daadwerkelijk gebouwd. Beiden identiek aan elkaar. Eentje staat in Japan, de andere stond in Six Flags Astroworld: The Ultratwister. Dit laatste park is inmiddels gesloten. De achtbaan afgebroken en staat in opslag.

Arrow is niet erg opgeschoten met hun versie. Bij de fabriek in Utah hebben ze een klein baanstuk gebouwd. Er is nooit een versie in productie/gebruik genomen.

In de demo versie van Arrow moest de trein iedere keer via een hijskraan bovenop de baan gezet worden om een ritje te kunnen maken. Men heeft een aantal testen uitgevoerd en een aantal demonstraties aan pretparken gegeven. Doch men heeft geen kopers geïnteresseerd gevonden om de benodigde verdere investeringen op te pakken. Wellicht dat over enkele jaren Six Flags alsnog hiervoor aanklopt bij Arrow. Het bijzondere aan de Arrow versie, in tegenstelling tot de TOGO versie, is dat bochten gemaakt kunnen worden.

Tot nu toe moeten we het in het westen doen met de:




PretparkBochten

In de enige versie die actief zijn, is het dus niet mogelijk om bochten te maken. Nu is het kenmerk van de meeste achtbanen dat je een rondje maakt. Shuttle Loops even daargelaten. Aangezien deze pipeline achtbanen geen bochten kunnen maken heeft men het probleem van het ' Rondje' opgelost. Door de heen en teruggaande banen boven elkaar te leggen.


Hierboven zie je een zijaanzicht van de achtbaan. Het station is het grijze deel rechtsonder. Daar stap je in het karretje tussen de rails. Vervolgens rij je achteruit. Het station uit naar de gele stip. Je blijft dus naar rechts kijken, zie de blauwe pijlen. De zwarte pijlen geven aan welke kant je opgaat.

De gele stip is een kantel punt. Hier zit de rails op een scharnier en ga je van horizontale stand naar een rechtopstaande stand. Vroeger was de liftheuvel echt recht omhoog. Later is dit omgebouwd naar een schuine heuvel van 45 graden..

Bovenaan maak je een duik naar beneden onder een hoek van 85 Graden. Bijna loodrecht. Door de plaatsing van de trein tussen de rails erg vreemd. Tijdens deze val van 28 meter ga je nu 71 km/h. Klaar voor een mooie bunny hop met flink wat airtime. Waarna de eerste heartline spin komt (bovenste groene deel in de tekening).


Je bent dan op de tekening links aangekomen bij het 2e inversie punt. Zie foto hierboven rode pijl #1. Hier stop je dus midden in de lucht en je voelt vervolgens dat je omlaag scharniert (rode pijl #2) om losgelaten te worden naar beneden (rode pijl #3) om vaart te maken voor de 2 achterwaartse heartline spins (onderste groene deel in de tekening hierboven). Waarna je weer terug komt in het station.



PretparkTussen de Rails

Wellicht vraag je je af, wat er nu zo bijzonder is dit type achtbaan, waarbij de karretjes tussen de rails rijden in plaats van erop of eronder.


Zie het plaatje hierboven. Je ziet hier een doorsnede van de trein, het zwarte vierkant. Links en rechts zie je de doorsnedes van de rails, in rood. Boven en onder de rails de wielen. Er zitten 2 passagiers (nu al groen) in de wagen, een langere en een kortere.

Wat nu gaat gebeuren heet een Heartline spin. Dit is een engelse term voor een draaiing om je centrum heen. Je draait dus om je centrum (je hart). zoals een fietswiel draait om zijn as, het midden van wiel. Zo wil men bij een heartline spin je hartstreek als centrum voor de draaiing hebben. Je hart zit immers ongeveer in het midden van je lichaam, en dan ervaar je het gevoel een zijwaartse radslag te maken.

De kleine persoon rechts zittend in de tekening gaat omlaag. Zijn buurman gaat op hetzelfde moment omhoog. Men draait verder, om elkaar heen, totdat de trein tenslotte 360 graden gedraaid is. En dus weer rechtop staat.





Lees Verder in deze categorie

Copyright 2018 www.punthooft.nl

We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.