AandrijvingInleiding

De aandrijving is het systeem dat ervoor zorgt dat een machine beweegt. Dit is de motor. In de treinwereld zijn er verschillende soorten aandrijving die worden gebruikt. Er zijn vier of vijf manieren waarop een trein kan worden aangedreven. De diesel elektrische methode is een kruising van technieken. Vaak deelt men diesel elektrische onder diesel in. Omdat de werking dermate anders is, is deze methode hier als een losse manier van aandrijving opgenomen.

  • Stoom
  • Diesel
  • Diesel elektrisch
  • Elektrisch
  • Gasturbine


AandrijvingStoom

In de beginjaren van de trein was dit de enige manier van aandrijving. Grote stoomlocomotieven trokken de treinen de hele wereld over. Stoomlocomotieven gebruiken stoomkracht om met een behulp van zuigers de wielen aan te drijven.

Meer over Stoom



AandrijvingDiesel

Dieselmotoren gebruiken de kracht van de explosie om zuigers in beweging te zetten. De heen-en-weer gaande beweging wordt dan overgedragen op de wielen.

Meer over Diesel



AandrijvingDieselelektrisch

Deze diesel variant gebruikt ook een diesel motor. Deze staat continue op een optimaal toerental te draaien. Er is hier echter geen overbrenging van de kracht op de wielen. Aan de dieselmotor zit een generator, die wekt stroom op. Met deze stroom worden elektrische motoren aangedreven die de wielen aandrijven.

Meer over Diesel elektrisch



AandrijvingElektrisch

Stroom van de bovenleiding zorgt ervoor dat elektromotoren kunnen draaien en drijven hiermee de trein aan.

Meer over Elektrisch



AandrijvingGasturbine

Net als bij dieselelektrisch staat hier een motor continue te draaien om elektriciteit te genereren. De turbine vergelijkbaar met de motor van een straalvliegtuig. Met de stroom worden de elektromotoren aangedreven.

Meer over Gasturbine