TijdperkenPerioden

Er zijn heel veel modeltrein fanaten die proberen een zo waar mogelijke afspiegeling te maken van de werkelijkheid. Voor hen is het dan ook uit den boze om met een high-speed bullet trein naast een stoomtrein te rijden. Ook een verkeerd schildje op de trein, een verkeerd nummer of een verkeerde dakmarkering kan hen enorm opwinden.

Om het voor iedereen makkelijker te maken heeft men tijdperken bedacht.

  • Tijdperk I
    Periode van 1839 - 1925
    Dit zijn de begin jaren van het spoortijdperk.
  • Tijdperk II
    Periode van 1925 - 1947
    De vooroorlogse periode en de tijd tijdens de 2e wereldoorlog
  • Tijdperk III
    Periode van 1947 - 1968
  • Tijdperk IV
    Periode van 1968 - 1989
  • Tijdperk V
    Periode van 1989 - heden


TijdperkenNEM-818

Zie voor wat NEM is deze beschrijving.

De NEM-818 beschrijft spoorwegtijdperken in Nederland. De informatie op deze pagina is geen weergave of samenvatting van de NEM normen. Het is een uitleg van het onderwerp aangevuld met achtergrond informatie.



TijdperkenTijden door de tijd heen

Als je een dagje aan het spoor gaat staan kijken, dan zul je de nodige treinen voorbij zien komen. Als je dat morgen gaat doen dan zullen dat overwegend elektrische treinen zijn, of dieseltreinen op een industriespoor. Stoomtreinen zul je niet veel tegenkomen. Die rijden tegenwoordig niet veel meer. Wij zitten nu in tijdperk V. De stoomtreinen zijn uit periode I en periode II.



TijdperkenIndeling

Om op je modelbaan een realistisch overzicht te hebben van de werkelijkheid dien je ook daar treinen uit dezelfde periodes te laten rijden.

Tenzij het je niet veel uitmaakt en gerust een klassieke stoomtrein met een moderne intercity of bullet-trein wilt mixen. Het is immers jou baan en jou hobby!

Als je het op een bepaald moment niet helemaal meer weet, kun je nog altijd je baan opzetten in Tijdperk V. Zeg maar het (recente) heden. Daar kun je dan voluit met je moderne high speed treinen rijden. En wil je die mooie stoomloc ook eens op de baan zetten, dan zeg je gewoon dat het een museumrit is! Probleem opgelost.



TijdperkenTIJDPERK I

Dit tijdperk loopt van 1839 - 1925

Het begin van de spoorwegen. Particuliere maatschappijen rijden met stoomlocomotieven.

Deze periode is op te delen in:

  • periode a, 1839-1890
    Alleen stoomtractie, particuliere maatschappijen
  • periode b, 1890-1917
    Eerste elektrische spoortweg.
  • periode c, 1917-1921
    HIJSM en SS richten de Nederlandsche spoorwegen (NS) op.
  • periode d, 1921-1925
    Einde van de particuliere maatschappijen, invoering donkergroene NS kleur.


TijdperkenTIJDPERK II

Dit tijdperk loopt van 1925 - 1947

Begin van de elektrificatie van de hoofdlijnen in het Westen en Midden van het land. De treinen beginnen er gestroomlijnder uit te zien.

Deze periode is op te delen in:

  • periode a, 1925-1934
    Stoomlocomotieven 3900. 6100 em 6300.
    Elektrificatie van de hoofdspoorwegen.
    Mat'24
    Luxe treinen als Rheingold- en Edelweiss Express.
    Remhuisjes vervallen door de doorgaande rem (1934)
  • periode b, 1934-1939
    Stroomlijntreinstellen.
  • periode c, 1939-1947
    Mobilisatie in ugustus 1939. Aluminium daken worden donker geschilderd. Na de oorlog aanschaf buitenlandse stoomlocomotieven.


TijdperkenTIJDPERK III

Dit tijdperk loopt van 1947 - 1968

Introductie van de dieselelektrische locomotieven. De komst van de posttreinen van de PTT. Introductie van treinstellen.

Deze periode is op te delen in:

  • periode a, 1947-1953
    Instroom elektrische en dieselelektrische locomotieven.
    Veel turkooizen kleuren.
  • periode b, 1953-1958
    Elektrische locotmotieven en rijtuigen blauw.
    Elektrische treinstellen groen.
    Dieselelektrische treinstellen lichtblauw (vanad 1958 rood).
    Eerste hondekop treinstellen,
    Invoering van 2 klassen systeem.
    Einde stoomtijdperk.
  • periode c, 1958-1968
    Afbouw stroomlijntreinstellen
    Intrede motorpost
    Eerste containertreinen


TijdperkenTIJDPERK IV

Dit tijdperk loopt van 1968 - 1989

Modernisering na de oorlog.

Deze periode is op te delen in:

  • periode a, 1968-1978
    Nieuwe huisstijl NS in geel/blauw.
    Sprinter en koploper komen op het spoor.
  • periode b, 1978-1989
    Wadloper en dubbeldekkers komen op het spoor.
    Invoering 1600 serie van locomotieven.


TijdperkenTIJDPERK V

Dit tijdperk loopt vanaf 1989 tot in het heden.

Nieuwe moderniseringslag, hoge snelheidstreinen.


2018 Punthooft