TreinenWaarom eigenlijk?

Waarom een deel over de trein? Een trein is eigenlijk maar een moeilijk apparaat. Voordat er sowieso een trein kan rijden, moet er eerst veel werk worden verzet; De baan moet worden gelegd. Vlak en precies. Tunnels geboord. Op de bedding moeten dan bielzen worden gelegd. Aan deze bielzen kan dan rails kan worden gemaakt. Die moeten precies op de goede afstand van elkaar liggen. De bielzen liggen zelf weer vast door heel heel veel stenen. Eromheen bordjes, overgangen, seinen etc.

En als de trein dan uiteindelijk kan rijden, dan gaat dat weer niet op de plaats waar je het zou willen. De trein komt niet naast je huis, je werk, je school of je cafe. Een trein gaat enkel van het ene station naar het andere station, en dan nog niet eens wanneer jij het wilt. Er is een dienstregeling die bepaald wanneer de trein vertrekt, aankomt en hoelang hij stil staat bij stations onderweg. Je kan enkel instappen als de trein er is. Als de treinen tenminste op tijd rijden.

Als reiziger ben je je dus steeds aan het aanpassen. Je moet naar een station, op tijd zijn, je zit in volgepropte wagons, zomers te heet, in de winter te koud en altijd tochtig. Als je mazzel hebt kun je staan, de koffiekar is afgeschaft en een kaartje is ram duur.



TreinZelf doen

Het leuke van een modelspoortrein is het vele zelf doen. Natuurlijk kun je alles kant en klaar kopen. Leuker is het zelf verzamelen, knutselen, bouwen, solderen, kleien, verfen, airbrushen, vormgeven, timmeren, etc. Er is volop te zien, te doen, te proberen, te verzamelen etc. En zeker ook te leren.

En het leuke is dat je zelf kunt kiezen wat en hoe en wanneer en met wie. Je kunt gewoon alle kanten op met een trein!


2018 Punthooft