LocWar department 33

Dit is een locomotief uit 1941, gebouwd voor dienst in het leger, als onderdeel van de serie 162. Hier krijgt de loc het nummer WD33, in 1944 komt het volledige nummer WD70033.

Oorspronkelijk waren deze locs gedoeld voor het rangeren van munitietreinen in Engeland in de 2e wereldoorlog.

De aandrijving komt van een zescilinder 4 tact Gardner 6L3 dieselmotor. Deze levert een maximum vermogen is 153 pk. De trekkracht neemt natuurlijk af bij hogere snelheden. De tabel met de trekkracht aan de trekhaak voor verschillende snelheden:

  • 0 km/h - 5445 kg
  • 5 km/h - 3435 kg
  • 10 km/h - 3025 kg
  • 15 km/h - 1915 kg
  • 20 km/h - 1305 kg
  • 25 km/h - 1295 kg
  • 28 km/h - 1280 kg

Gewicht is 21 ton
De lengte is 7235 mm en de externe cabine hoogte is 3464 mm.
Maximum snelheid is 28 kmh
4 versnellingen, met de volgende overbrengingen per versnelling:

  • 1e versnelling - 4,08 : 1
  • 2e versnelling - 2,33 : 1
  • 3e versnelling - 1,49 : 1
  • 4e versnelling - 1,10 : 1



LocHet verhaal

De WD33 is gebouwd door Vulcan Foundry Ltd (in opdracht van Drewry Cars) en Andrew Barclay. Ze werden initieel ingezet voor ondermeer het rangeren van munitiewagons.

Na de invasie werden de locs over zee naar Frankrijk vervoert. Op onderstaande foto is de ontscheping op Juno beach (in Normandie) van de WD32 te zien. Op de boot op de achtergrond staat de WD33. De WD29 en WD30 gingen via Utah beach.


In 1944 werden de locs vernummerd in WD70029 t/m WD 70048. Dit werd een-op-een gedaan, waarbij wel 34 en 35 werden omgewisseld. Een reden hiervoor is niet bekend, het mag worden aangenomen dat dit gewoon fout is gegaan.

In 1947 worden 5 locs overgenomen door de NS. De WD33 krijgt hierbij het nummer NS162. Na 10 jaar gebruik werd de WD33 in 1957 buiten dienst gesteld. Samen met de WD41 werd de loc verkocht aan de “Willem-Sophia” mijn. Toen deze mijn in 1971 sloot, werden de locs verkocht aan "Van den Bossche" in Aartselaar België. De WD33 gaat hier dienst doen op de vuilstort in Mont St. Guibert. De WD41 wordt gesloopt. Na lang te koop te hebben gestaan wordt in 1996 de loc verkocht tegen schrootwaarde. De loc is dan echter in een geheel versleten staat. Renovatie leek niet mogelijk.

Vrijwilligers van de museumspoorlijn in Bristol hebben de motor geheel herbouwd. De Corus stoomclub heeft het frame gerestaureerd. Na de nodige omzwervingen komen de onderdelen bij elkaar en is de loc in 2012 weer compleet in elkaar.




Lees Verder in deze categorie

Copyright 2018 www.punthooft.nl

We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.