LocNS 1600

De NS1600 is een elektrische locomotief van de Nederlandse Spoorwegen (NS) aangekocht als sneltreinstoomlocomotief. Kenmerkend voor dit model is de knik in de neus.

Het begin van de geschiedenis van de 1600 bij de NS gaat terug naar de jaren 70 toen men heeft proefgereden met deze loc. In 1978 werd de eerste serie besteld en in de jaren erna, 1981 en 1983 werden er 58 treinen opgeleverd. Het avontuur van de 1600 was begonnen.

Onderdeel van de testen was de plaats van de bestuurder, links of rechts. Nederlandse machinisten zitten in de regel rechts of in het midden. Maar zeker niet links. Bij de 1600 serie zit de machinist echter aan de linkerkant. Voordat er werd besteld, heeft de NS dan ook de nodige proeven gedaan om te zien of de machinisten de seinen (in Nederland overwegend aan de rechterkant geplaatst) wel goed konden lezen.


LocDe Franse connectie

Tijdens de eerste proefritten werd veel gebruik gemaakt van de Franse SNCF BB 7200. Dit is een locomotief van het model waarop de 1600 is gebaseerd. Deze locs waren lichtgrijs gespoten met een opvallende oranje zigzag over de kap.

De locomotieven werden gebouwd door het Franse Alstrom. Andere bekende producten van Alstrom zijn ondermeer het schip de Queen Mary II en wat relevanter de Franse hogesnelheidstrein TGV. Ze doen echt van alles.


Loc1600 1700 1800

Naast de 1600 serie heeft de NS ook locs met nummers uit de 1700 en 1800 serie rondrijden. Allemaal met hetzelfde basis model met de terugvallende voorruit. Uiterlijk verschillen de locs onderling niet zoveel.

Technisch gezien zijn er eigelijk 2 series. De 1600 en de 1700. De 1700 serie is de opvolger van de 1600 serie. Deze is aanmerkelijk stiller door een verbeterde compressor en heeft een automatische koppeling.

De 1800 locomotieven zijn echter locs uit de 1600 serie die zijn hernummerd. Dit om het lastig te maken.

In 1999 werd de NS opgesplitst in het Reizigers en het Cargo (goederenvervoer) onderdeel. Ook de locs uit de 1600 serie werden verdeeld. Een deel van de locs ging naar de reizigers tak en een deel ging naar de cargo tak (goederen vervoer).

De 21 locs voor reizigers vervoer werden omgenummerd naar de 1800 serie. De 37 locs voor cargo behielden hun nummers, dat waren de locs in de 1601 - 1637 serie.

Enkel de loc met nummer 1637 werd ook daadwerkelijk in de NS Cargo kleuren, geverfd. De andere locs bleven de gele NS kleuren houden. In de loop van de jaren zijn een 15 tal locs weer terug verkocht aan NS Reizigers, waaronder ook de 1637 die toen weer in de gele NS kleur moest worden gespoten.

Bij de overgang van NS Cargo naar DB Cargo onder de naam Raillion en later naar DB Schenker Rail werden veel locs overgespoten in DB Schenker Rood.

Ook werden locs vervolgens weer doorverkocht naar derden (waaronder ook weer de 1637) die in 2018 in dienst is voor Rail Force One maar nog gespoten is in de Locon kleuren.



LocHet verhaal

Het is dus nog steeds mogelijk om locs uit deze serie in het echt tegen te komen. Een middagje op een groter station geeft een goede kans.

Ondanks dat NS Reizigers deze locs formeel buiten gebruik genomen, staan er nog enkele terzijde. En een groot aantal is doorverkocht aan particuliere vervoerders. Dus die zie je onder die naam (en beschildering) rijden.

Voor het goederenvervoer zijn de locs nog steeds in gebruik.



LocNS Postbank

Een bijzondere variant is de 1600 Amsterdam met een Postbank bestikkering. De oude giro (bank) was net Postbank geworden. Inmiddels is de Postbank weer omgedoopt tot ING bank, maar oke. Ter promotie van de naam Postbank destijds, was men op zoek naar promotie activiteiten.

Een van de plannen was het beschilderen een 1600 loc in de Postbank kleuren. Helaas is dit op het laatste moment afgeketst en niet doorgegaan. De plannen hiervoor waren echter al volledig uitgewerkt.

Voor modeltreinbouwer Roco waren de plannen echter voldoende reden om het toch een model hiervan uit te brengen. Dit model heet artikelnummer 43784.

De grootspoor uitvoering van de trein heeft dus nooit bestaan. Wel hebben in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht trams rondgereden met eenzelfde bestikkering, als ook bussen in het gehele land. De trein is er nooit van gekomen.



LocHUSA

Goederenvervoerder ACTS, later HUSA, heeft de 1606. 1609, 1619 en 1621 overgenomen van de NS. Deze ook van eigen kleuren voorzien. Bij het staken van de bedrijfsvoering van HUSA zijn 2 locs overgegaan naar RRF, de resterende zijn terzijde gesteld.

Roco heeft ook van de HUSA uitvoering een model uitgebracht, ditmaal onder artikelnummer 62697.



LocHSL Logistik

Zeker ook bijzonder is de 1632 welke door HSL Logistik van een fris zwart/wit blokjesmotief is voorzien.

Voor zover mij bekend is hiervan nog geen model uitgebracht.



Loc1623

En bijzondere eend in de bijt is de 1623, welke voor testen is uitgerust met een extra dieselmotor.

De 1623 heeft dus zowel een electrische als een diesel motor. Op de foto hierboven (een keer ergens gescand geen idee meer) zie je de 1623 staan met de beide stroomafnemers (de pantograven) naar beneden. Als de 1623 electrisch rijdt, dan staat er een van de pantograven uitgeklapt tegen de bovenleiding.



LocOverzicht

In de jaren 80 werden alle 1600 locs voorzien van een naam en wapenschild van een Nederlandse gemeente. Zeker niet van alle gemeenten zijn modelversies uitgebracht.

Nummer Wapen Huidige eigenaar Huidig nummer Huidige kleurstelling Status
1601 Amsterdam DB Schenker 1601 NS-geel Terzijde
1602 Schiphol DB Schenker 1602 DB-rood In dienst
1603 Zutphen DB Schenker 1603 NS-geel Terzijde
1604 Dordrecht DB Schenker 1604 DB-rood In dienst
1605 Breda       Gesloopt
1606 Harderwijk RRF 4401 RRF-geel/oranje/zwart In dienst
1607 Vlissingen Railmotion 1607 NS-geel Terzijde
1608 's-Hertogenbosch Railmotion 1608 NS-geel Terzijde
1609 Hoofddorp RRF 4402 RRF-geel/oranje/zwart In dienst
1610 Hengelo       Gesloopt
1611 Venlo DB Schenker 1611 DB-rood In dienst
1612 Goes DB Schenker 1612 DB-rood In dienst
1613 Roermond DB Schenker 1613 NS-geel Terzijde
1614 Schiedam DB Schenker 1614 DB-rood In dienst
1615 Zandvoort DB Schenker 1615 DB-rood In dienst
1616 Oldenzaal DB Schenker 1616 DB-rood In dienst
1617 Assen Railmotion 1617 NS-geel Terzijde
1618 Almelo Railmotion 1618 NS-geel Terzijde
1619 Maastricht EETC 1619 EETC in dienst
1620 Arnhem Railmotion 1620 NS-geel Terzijde
1621 Deventer EETC 1621 EETC in dienst
1622 Haarlem       Gesloopt
1623 Hilversum Shunter 1823 NS-geel Terzijde
1624 Alkmaar Locon 1824 NS-geel Terzijde
1625 Sittard       Gesloopt
1626 Meppel       Gesloopt
1627 Gouda Locon 9901 NS-geel In dienst
1628 Apeldoorn Locon 9906 Locon-oranje In dienst
1629 Ede Locon 1829 Locon-oranje In revisie
1630 Zwolle Locon 9908 Locon-oranje In dienst
1631 Voorburg Locon 9904 Locon-oranje In dienst
1632 Nijmegen HSL Logistik 1832 zwart-wit geblokt In dienst
1633 Bergen op Zoom Locon 1833 NS-geel Terzijde
1634 Lelystad Locon 9902 Locon-oranje In dienst    
1635 Enschede Bentheimer Eisenbahn 1835
(E 01)
NS-geel In dienst
1636 Heerenveen Locon 9905 Locon-oranje In dienst
1637 Amersfoort Locon 9903 Locon-oranje In dienst    
1638 Groningen       Gesloopt
1639 Leiden NS Reizigers 1839 NS-geel Terzijde
1640 Steenwijk NS Reizigers 1840 NS-geel Terzijde
1641 Almere       Gesloopt
1642 Weert NS Reizigers   NS-geel Terzijde
1643 Heerlen NS Reizigers 1843 NS-geel Terzijde
1644 Roosendaal NS Reizigers 1844 NS-geel Terzijde
1645 Middelburg NS Reizigers 1845 NS-geel Terzijde
1646 Leeuwarden NS Reizigers 1846 NS-geel Terzijde
1647 Delft NS Reizigers 1847 NS-geel Terzijde
1648 Valkenburg NS Reizigers 1848 NS-geel Terzijde
1649 Oss       Gesloopt
1650 Den Haag NS Reizigers 1850 NS-geel Terzijde
1651 Tilburg NS Reizigers 1851 NS-geel Terzijde
1652 Utrecht       Gesloopt
1653 Den Helder NS Reizigers 1853 NS-geel Terzijde
1654 Geleen NS Reizigers 1854 NS-geel Terzijde
1655 Eindhoven NS Reizigers 1855 NS-geel Terzijde
1656 Hoogeveen Het Spoorwegmuseum   NS-geel  
1657 Rotterdam NS Reizigers 1857 NS-geel Terzijde
1658 Zaandam NS Reizigers 1858 NS-geel Terzijde


LocTerzijde

Een trein welke terzijde staat is uit de materieel omloop gehaald en doet geen dienst meer. Tevens, en dat is veel belangrijker voor de inzet van het materieel, de trein krijgt geen onderhoud meer, en wordt dus ook niet gecontroleerd via de dagelijkse of 2-dagelijkse controles door Nedtrain.

Een trein welke dus terzijde staat mag niet meer zomaar rijden, maar kan dit in vele gevallen nog wel. Na langere periode wordt vanzelfsprekend het opnieuw in dienst stellen van de trein wat moeilijker, omdat dan bv de staat van de batterijen en andere technische onderdelen in kwaliteit terugloopt.



Copyright 2019 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.