ArduinoAansluiten

We hebben net, in de Introductie gezien dat we de Arduino op 2 manieren gebruiken, enerzijds tijdens de ontwikkeling en hierna als we de Arduino in productie gebruiken.

Voor het werken met de Arduino in de ontwikkelomgeving hebben we op de PC een specifiek programma nodig. Dat is de Arduino IDE. De afkorting IDE staat voor Integrated Development Environment, losjes vertaald een geintegreerde ontwikkel omgeving. Onwel een programma om te kunnen ontwikkelen waar alles in zit.

We gaan deze tool gebruiken om verbinding te maken met de Arduino, om onze programma's in te bouwen, te controleren en straks te uploaden naar de Arduino. Dit klinkt een stuk ingewikkelder als dat het is.



ArduinoSoftware

Deze Arduino IDE bevat alle de functies die je nodig hebt. Je kunt het downloaden vanaf de Arduino pages. Helemaal gratis. De software is beschikbaar voor de gangbare platformen Windows, Mac en Ubuntu. Voor Chrome is enkel de webbased versie beschikbaar.

Ga hiervoor naar www.arduino.cc, klik daar op Software en je komt op een pagina waar je de laatste IDE kunt downloaden.

De Arduino IDE is het programma voor op je computer. Ik ga ervan uit dat je de IDE inmiddels hebt gedownload en geinstalleerd op je PC. De IDE is rond de 150 Meg groot, dus dat moet passen. De beschrijving hieronder is gemaakt op basis van de 1.8.5 versie. Latere versies kunnen hiervan iets afwijken. De IDE heeft de naam Arduino voor de applicatie op je PC wat het een beetje verwarrend maakt, dat is dus de IDE.

Noot: Op MacOs zal direct een App worden aangemaakt in de Download folder. Het is handiger om de App eerst naar de Programma's folder te kopieren.



ArduinoKabel aansluiten

Buiten het Arduino bordje heb je enkel een kabel nodig om de Arduino op je PC aan te sluiten. In de regel zijn deze kabels blauw, maar een zwarte, witte of roze kabel zal het evengoed doen.

De stekker aan de rechterkant op het plaatje is een standaard USB aansluiting en moet in een USB poort op je PC. De andere kant kan in de Arduino. Op de kopse kant zit hier een aansluiting voor.

Bij aansluiten zul je zien dat de Arduino meteen begint te werken. Lampjes flikkeren etc.



ArduinoVerbinding maken

Na het aansluiten van de kabel zit de Arduino verbonden aan de PC. Toen je de kabel aansloot begon de Arduino meteen te werken. Sommige lampjes gingen branden of flikkeren. Dit is omdat het Arduino bord nu stroom krijgt via de blauwe PC kabel.

De IDE op je PC weet echter nog niet van het bestaan van het Arduino bord. We moeten deze eerst bekend maken. Dat gaat met onderstaande stappen:

  • Geef op welke Arduino je hebt
    Door de jaren heen zijn er een aantal verschillende varianten op de markt gekomen. De meest gebruikte is de Arduino UNO. Ga naar:
    	Hulpmiddelen > Board > Kies de Arduino die je hebt.
    	
  • Dan moet je opgeven op welke poort de Arduino zit
    Je kunt het zien als een lange brandgang met veel poorten. Iedere poort gaat naar een andere plaats. Onze Arduino zit op een speciale poort. Alleen met die poort komen we bij de Arduin uit.
    	Hulpmiddelen > Poort > Kies de poort waarop de Arduino zit.
    	

    Als je de poort niet weet (en er staan er soms meerdere in de lijst) kun je. Vreemd genoeg is mijn ervaring dat het altijd de onderste poort uit de lijst is. Als je dan "Haal Board Info" aanklikt en er komt informatie dan is alles goed ingesteld.



ArduinoStappen

Hierboven hadden we het al even over de stappen die de IDE doet.

  • Programmeren, de IDE bevat een editor (een tekstverwerker zonder opmaak) om je sketch in te typen.
  • Code controleren, de IDE bevat onderdelen welke de ingevoerde code controleren op typefouten
  • Compileren, de ingevoerde sketch, de programma code, zal worden omgezet in een formaat dat het Arduino bordje kan begrijpen.
  • Uploaden, in deze stap zal de gecompileerde code naar het Arduino bordje worden verzonden.


ArduinoMeer...

Hoe je nu een programma maakt en gaat gebruiken dat staat hier: Sketch.



Copyright 2021 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.