ArduinoSchema

Vaak maakt een tekening heel eenvoudig heel veel duidelijk. In de wereld van electronica werkt men veel met tekeningen om aan te geven hoe de onderling met elkaar zijn verbonden. Dit hoeft helemaal niet overeen te komen met de werkelijkheid. Het kan gemakkelijk voorkomen dat 2 onderdelen even groot worden afgebeeld terwijl er in werkelijk wel een groot verschil in de maat zit. De schema's zijn dan ook bedoeld om de electriciteitkabels aan te geven.

In het figuur hieronder zie je een eerste schema van een project.

In dit schema is een lampje (LED) aangesloten op het Arduino bord. We gaan de onderdelen bekijken:

  • Allereerst zien we het grote blauw ding onderin, onze bekende "Arduino UNO". Dat is de Arduino computer, die regelt alles.
  • Erboven staat een groot grijs blok met allemaal puntjes, dat is het breadboard. We komen er nog op hoe dat werkt, als je niet kan wachten klik dan hier breadboard.
  • Op het breadboard zie je een rood ding. Dat is een lampje. Net als overal in huis merk je dat ouderwetse gloeilampjes overal worden vervangen door een LEDje, een soort lampje dus.
  • Onder de LED zie je een bruin ding met streepjes erop. Dat is een weerstand.
  • Een korte rode lijn, dit is een electriciteitskabel
  • Een langere groene lijn, ook dit is een electriciteitskabel

Dat zijn al de onderdelen die we hebben.



ArduinoStroomkring

Als je ooit wel eens een glas water over je tafel hebt gegooid, dan weet je dat water van hoog naar laag loopt, maar niet terug.

Electrische stroom loopt ook van plus naar min. Altijd in een cirkeltje. Is er geen cirkel dan loopt er geen stroom. En zo als water van hoog naar laag loopt, zo loopt stroom van de plus van de batterij door het schema naar de min van de batterij. De plus van de batterij noemen we de plus pool, en het min van de batterij de min pool.

Als je dus een batterij neemt en je verbindt de plus pool met een lampje en de min pool van de batterij met de andere kant van het lampje, dan zal er stroom gaan lopen en gaat het lampje branden. (Probeer dit NIET met een LED, dan gaat het mis, lees even verder)

In ons geval gaat de Arduino voor de stroom zorgen. Het lampje is vervangen door een LED. Doordat we een LED gebruiken moeten we ook een weerstand toevoegen (omdat we anders de LED opblazen). Maar het principe van de stroomkring is het hetzelfde.

We sluiten de plus draad aan op een PLUS poort in de Arduino. De andere kant verbinden we met een van de pootjes van de LED. De poten van een LED zijn ongelijk in lengte. De lange poot is de PLUS. De korte poot is de MIN. Vanuit de korte poot trekken we een kabel naar de weerstand. De weerstand heeft geen plus/min of voor/achterkant dus dat is gemakkelijk. Vanaf de andere kant van de weerstand trekken we nu de draad door naar een MIN poort op de Arduino.


ArduinoHalf klaar

De beschrijving hierboven geeft in detail weer hoe je een schema moet omzetten in een echte opstelling. Als je dit nauwgezet volgt dan werkt het. Mocht dat niet het geval zijn dan is het vaak verstandig om alle componenten even opnieuw aan te sluiten. Mogelijk zit er iets dan niet helemaal vast.

Bij LEDs moet je opletten dat deze nooit mogen worden aangesloten zonder weerstand, dan klappen ze meteen kapot.



ArduinoMeer...

Als je deze opstelling hebt, dan ben je half klaar. We gaan de sketch maken om het LEDje te laten branden

Samenvoegen.



Copyright 2021 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.