RamenIntro

Ramen hebben wij echt leren eten op vakantie in Hong Kong. Zoals altijd in het buitenland lopen we dan restaurants in waar het druk is met lokale bevolking.

Ramen restaurants zijn net zo gezellig als een doorsnede friettent. Even snel eten en weer door. In Hong Kong staan vaak kleine tafeltjes waarbij je ook gewoon bij vreemden aanschuift.

En dan begint eigenlijk de moeilijkheid. Wat moet je bestellen. Omdat deze restaurants enkel op de lokale bevolking zijn gericht, is er geen menukaart in het Engels of met plaatjes. Je moet vanuit een geheel Chinese kaart bestellen.

Als je Ramen in Hong Kong gaat eten, dan moet je ervan uitgaan dat het pittig is. Op de schaal van flauw tot pittig, zitten Ramen schotels ver voorbij pittig. Je eet Ramen uit grote kommen en in de restaurants zitten de gasten (de lokale bevolking) echt te huilen boven hun kom. Bestel dus de minst pittige uitvoering, deze is al vele malen heter als wat wij hier gewend zijn.


RamenVariaties

Ramen bestaat eigenlijk uit een hoeveelheid mie, groenten, toevoegingen en boullion.

  • Voor de mie kun je kiezen uit dikke, dunne, Chinese, Japanse of andere varianten. Thuis gebruik ik vaak dunne mienoedels (de bekende pakjes uit de toko en supermarkt). Deze kunnen dan rauw in de kom, en garen dan als de hete boullion erbij komt. Als je wilt uitpakken dan gebruik je natuurlijk verse noedels die je vaak wel even vooraf moet klaarmaken.
  • Iedere groente is goed om aan de Ramen toe te voegen, waarbij de hardere groenten in grote stukken worden gesneden. Zachtere groenten als Paksoi- en koolbladeren en ook langere bonen worden in hun geheel gebruikt.
  • Toevoegingen kunnen eigenlijk alles zijn. Van stukken voorgebraden, gebakken of gekookte kip, rund of varken tot de bekende Chinese balletjes met kip, vis etc. In de luxere uitvoeringen worden vaak Wontong e/o Dumplings gebruikt. Heel vaak gebruikt ook zijn gekookte eieren (al dan niet gepaneerd), deze zijn dan zachtgekookt zodat bij het openen ervan de zachte vulling zich door de kom verspreid.
  • Tot slot dan de boullion. Dit is de bindende factor in het gerecht. Als ik het zelf maak gebruik ik hiervoor een standaard boullion. Kip-, rund- of groenten, net wat je zelf lekker vind, en natuurlijk wat er bij de andere ingrediënten past.


RamenIngrediënten

Hieronder de ingrediënten per persoon. Je eet Ramen in een kom. Ieder zijn eigen kom. Dus je kunt ook iets weglaten/aanpassen per persoon.

  • Noedels (snelle variant, portie voor een maaltijd)
  • Bouillon (400 ml per persoon)
  • Blad paksoi
  • 6tal champignons
  • Kwart ui
  • Kwart paprika
  • Ei
  • 100 gram tauge
  • 50 gram sperciebonen (pot, voorgegaard)
  • 50 gram zwarte bonen (pot, voorgegaard)
  • 100 gram kip
  • Scheut vissaus
  • Theelepel 5kruidenpoeder
  • Theelepel Sambal
  • Theelepel Soyasaus
  • Handje krokante uitjes, pinda's, cashewnoten etc.


RamenRecept
  • Zet een pan op met water voor de bouillon en een pannetje met water voor de eieren
  • Zet per persoon een kom klaar
  • Doe hierin onderin de rauwe noedels (zie bovenin voor mogelijkheden)
  • Kook het ei een 5tal minuten, daarna schil verwijderen (niet snijden). Dit kan hierna in de kom.
  • Scheur een groot blad van de paksoi, was het even. Dit kan hierna in de kom.
  • Snij de ui, champignons, paprika in grove stukken
  • Kort aan bakken zodat de eerste hardheid eraf is. Dit kan hierna in de kom.
  • Kip in plakken snijden en kort aanbakken, daarna kan die in de kom
  • De voorgegaarde sperciebonen en zwarte bonen kunnen in de kom.
  • Als het water kook, bouillon blokjes toevoegen, even door laten koken
  • Sambal toevoegen aan de bouillon en even doorroeren
  • Controleer de bouillon, deze moet een goede stevige smaak hebben, anders eventueel peper, zout, uienpoeder of chilipoeder toevoegen
  • Als de bouillon gereed is, deze in de kom gieten
  • Bovenop afmaken met tauge, krokante uitjes e/o de noten
  • Opdienen direct uit de kom, met stokjes en een grote eetlepel om de soep op te eten


RamenPittig

In het recept ga ik uit van een theelepel sambal per persoon. Wil je het pittiger hebben verhoog dit dan naar 3 theelepels per persoon. Pas ook de hoeveelheid soyasaus dan iets aan.



Copyright 2021 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.