PretparkTreinen
De treinen vervoeren je tijdens je ritje in de achtbaan. zoals je kunt zien hiernaast zijn er veel verschillende type achtbanen, ieder weer een eigen type trein hebben.
De verschillende types hebben ook hun eigenaardigheden. Zo zit je in een normale trein goed ingesloten, en heb je een veel beschutter gevoel als in een inverted of helemaal een floorless achtbaan. Veel fabrikanten brengen nu ook treinen op de markt waarin het lijkt alsof je helemaal los zit. In plaats van dat je uit het bakje de rit ervaart, sta je meer op jezelf, meer los. De beleving is hierdoor nog intenser.
PretparkVoorin of achterin?
Ook de plaats voor of achterin de trein maakt uit. Zo heb je bij een normale achtbaan achterin meestal de meeste airtime. Maar is de rit voorin in een inverted of suspended vaak veel indrukwekkender omdat je meer het idee hebt om tegen pilaren en bomen gesmeten te worden.
Een apart verhaal hierbij vind ik de B&M's. Hier zit je met 4en naast elkaar. Ik heb achterin het gevoel dat eigenlijk amper iets ziet van de rit. Ik zal dan ook altijd proberen om bij een B&M voorin te zitten.
Een aantal Six Flags parken in de Usa, hebben de vreemde regel dat je niet in je eentje achterin mag zitten. Dit heeft iets te maken met een verzekeringsregel die aangeeft dat er getuigen moeten zijn als iemand besluit plotseling uit te stappen tijdens de rit. Getuigen zouden dan moeten kunnen zeggen dat de persoon zelf de veiligheidsgordel heeft losgemaakt oid. Domme regel. En zeker lastig voor ondergetekende omdat die meestal alleen rijdt. Moet ik weer motiveren dat ik perse achterin wil zitten. Moet er weer iemand gezocht worden die mee wil rijden, oponthoud alom.
PretparkSchokkerig?

Veel mensen, waaronder ikzelf, vinden een schokkerige achtbaan doffe ellende. Vaak komt dit door afgesleten wielen of een ruwe baan. In veel gevallen is er weinig aan te doen. Soms zijn er wel wat mogelijkheden om het leed iets te verzachten. Op de tekening hiernaast zie je een achtbaanwagentje waarin 6 personen mee kunnen. Op iedere rij A, B, C 2 riders naast elkaar. Dit type wagentjes kom je enkel op houten achtbanen tegen. Omdat je hier meestal achterin reist, gaat je voorkeur dus uit naar positie A.
Maar dat is in dit geval niet perse de meest verstandige keuze. Zoals je ziet is het een lange wagon met 2 assen, D en E. Uit eigen ervaring, en de nodige discussies op het net, is de stelling gekomen dat je op positie B in de wagon een ritje hebt met de minste schokken. Kortom een plaatsje naar voren opschuiven dus!
