DieselelektrischInleiding

Om een trein te laten rijden zijn is er een krachtbron nodig. De motor. Er kunnen hiervoor verschillende soorten krachtbronnen worden gebruikt. Op deze pagina behandelen we dieselelektrisch.

Een Dieselelektrische locomotief gebruikt dieselolie gebruikt als brandstof. Meer over diesel lees je hier hier



DieselelektrischKrachtbron

De ontbrandende dieselolie zal een zuiger in beweging zetting. Deze is verbonden met een as, welke zal gaan draaien.

Aan de as zit een generator. Deze zet de beweging van de as om in elektriciteit. Aan boord van de trein zitten enkele grote accu's die de stroom kunnen opslaan. Met de stroom worden dan de wielen aangedreven.

Een dieselelektrische motor heeft dus eigenlijk 2 krachtbronnen. Een dieselmotor en elektrische motoren. Dit lijkt op het eerste gezicht erg inefficient. In de praktijk valt dat reuze mee. Een dieselmotor heeft namelijk een bepaald toertal waarop deze het meest efficient werkt. Op dat toerental zal de energie die in de dieselolie zit opgeslagen zo optimaal mogelijk worden omgezet in beweging, en dus elektriciteit.

Bij de opslag in de accu's en het in gang brengen van de elektromotoren gaat maar weinig energie verloren. Al met al werken dieselelektrisch motoren veel zuiniger als conventionele diesel motoren.



Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.