GasturbineInleiding

Om een trein te laten rijden zijn is er een krachtbron nodig. De motor. Er kunnen hiervoor verschillende soorten krachtbronnen worden gebruikt. Op deze pagina behandelen we de gasturbine.

Met de kracht van de gasturbine motor zal alektriciteit worden opgewekt. Deze kan in accu's worden opgeslagen voor de aandrijving van elektromotoren welke de wielen aandrijven.



GasturbineKrachtbron

Een gasturbine motor bestaat uit drie hoofdonderdelen, de compressor, de verbrandingskamer en de turbine. De compressor drukt de aangezogen lucht samen (comprimeren). In de verbrandingskamer komt hier brandstof bij en ontstoken. Het ontstane hete gas expandeert (zet uit) in de turbine. De turbine drijft de compressor aan voor het opwekken van stroom.

Soms zit hierachter nog een lagedruk installatie om de resterende energie nog te gebruiken voor een 2e compressor.

De stroom van de compressors gaat naar de accu's. Met de stroom worden dan de wielen aangedreven.

Een gasturbine motor heeft dus eigenlijk 2 krachtbronnen. De gasturbine motor en elektrische motoren. Er zijn enkele treinen gebouwd met een gasturbine motor. Helaas bleken deze treinen minder efficient als men had verwacht. De meeste gasturbines zijn inmiddels vervangen door dieselmotoren.



Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.