LocPruisische klasse G4.3

Preußen (of Preussen) is de Duitse naam voor Pruisen, de naam van een historische staat die bestond van grofweg 1700 tot en met de eerste wereldoorlog. Hieronder vielen grote delen van Centraal-Europa, waaronder delen van het huidige Duitsland, Polen, Oostenrijk, Denemarken, Tjechië en Rusland. Dus eigenlijk een erg groot rijk.

Op 1 april 1920 (geen grapje) werden de spoorwegmaatschappijen van een aantal deze Duitse landen samengevoegd tot de Deutsche Reichsbahn. Er werd een programma gestart om eenheid te krijgen in het grote aanbod van locomotieven. Hieruit ontstonden de Einheits­lokomotiven, de verschillende onderdelen van deze locomotieven waren onderling uitwisselbaar.



LocVracht

De Pruisische klasse G4.3 locomotieven zijn vrachtlocomotieven die tussen 1903-1907 werden geproduceerd door de Unie voor de Pruisische staatsspoorwegen. Er zijn slechts 63 exemplaren van dit type gebouwd. Deze hadden de nummers:
DR 53 301 - DR 53 328 en DR 53 7751 - DR 53 7753.

De locomotieven werden hoofdzakelijk voor zowel vrachtvervoer gebruikt. Maar al snel na ingebruik name bleek dat de goederentreinen snel zwaarder werden en de G4.3 had slechts een beperkte trekkracht. Daarom werden de meesten dan ook al weer snel uit de actieve dienst gehaald. Eind 1951 werd de laatste terzijde gesteld.

De locs waren uitgerust met een tender van het type PR3-T10.5 en PR3-T12. De laatste bedragen beschrijven de watervoorraad in kubieke meter. 10.5m3 en 12.0m3.

De Preußischen Staatseisenbahnen is deels een voorloper van de Deutsche Bahn.

Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, werden drie locomotieven uit Gdansk de 53 7751, 53 7752 en de 53 7753 aan de vloot van de Deutsche Reichsbahn toe gevoegd.

Na de oorlog kregen de Belgische Staatspoorwegen 9 locomotieven. Deze werden nooit omgespoten naar de Belgische bruine huiskleur. Ook in Belgische bleken ze echter niet zwaar genoeg en werden daar in 1923 uit roulatie genomen.

Let op. Tijdens de 2e wereldoorlog is er gewerkt aan een 053 (met een nul ervoor). Dit was een Mallet, een stoomlocomotief met meerdere aangedreven onderstelen. De plannen voor deze locomotief zijn verder niet uitgewerkt.



LocTechnische gegevens

Spoorbreedte: 1435 mm (Normaalspoor)
Lengte over buffers: 15.362 mm
Gewicht: 46.7 ton
Maximum snelheid: 60 km/h
Type: stoomlocomotief
Asindeling: C n2v
Cilinder: 2 cilinders
Keteldruk: 12 bar



LocFleischmann BR 53

Dit verhaal komt voort uit een kleine Fleischmann stoomlocomotief. Deze stoomloc heeft het nummer 53 7753 en zou hiermee dus de laatste uit de serie moeten zijn.

Aandrijving op de rails via 3 wielgroepen. De 2 achterste zijn direct aangedreven door de motor. Hiervoor zitten er enkele plastic tandraderen in. De voorste wielen worden aangedreven/mebewogen door de aandrijfassen.

De loc is voorbereid voor digitaal rijden, bevat hiertoe een NEM 651 koppeling voor de inbouw van een Twin-Decoder 6847. Deze zit in de cabine. Voor de fabrikant een logische plaats. Voor de gebruiker minder. Omdat de cabine redelijk open is, is de decoder niet te verbergen. Een logischer plaats zou in de tender zijn geweest. Hoewel je dan weer het probleem van het wegwerken van de draden hebt.



LocKenmerken
Fabrikant: Fleischmann
Artikelnummer: 6366
Maatschappij: Deutsche Reichsbahn
Type: G4.3
Tijdperk:
Schaal: H0
Koppeling:


LocOpknappertje

Deze loc heb ik tweede hands gekocht, mijn eerste 'opknappertje'. Op Rail 2015 in Houten voor 25 Euro, na matig afdingen. De verkoper somde het voordeel van deze loc op: 'zelfs een schoorsteen'.

Evenzo loopt de motor keurig en strak. Een pinnetje om de tender te koppelen aan de loc was echter missende, en ook dit was al zo de verkoper aangegeven. Met een stukje ijzerdraad een eerste fix gedaan.

Het unique selling point: de schoorsteen, blijkt bij nadere bestudering slordig gelijmd, misschien wel door de verkoper zelf? Verder gelukkig geen punt, behalve dat er wel een slordige hoeveelheid lijmresten weggehaald moeten worden.

Thuis maar eens verder gegaan met de inspectie, uiteraard komen er dan ook andere punten naar voren.

    Mankementen:
  • Lampje werkt niet
  • Verkeerde schoorsteen
  • Ontluchting stoomdom afgebroken
  • Leidingen op kap missende
  • Bumpers afgebroken
  • Bel missende
  • Wielen vertonen bramen
  • Kap tender staat scheef, de belast plaatjes zitten los
  • Trap tender linksvoor missende
  • Trap tender rechtsachter afgebroken
  • Verkeerder koppeling achterop tender
  • Aandrijfstangen uitgeslagen door tijd
  • Vreemde lijmsporen op de schoorsteen, detail inspectie laat zien dat deze is gelijmd.
  • Bij te werken verfwerk
  • Buitenkant erg stoffig
  • Wegwerken decoder draden
  • Weathering
  • Echt mooi pinnetje voor koppeling met de tender opzeoeken


LocAan de slag

Gelukkig zijn er ook een aantal positieve dingen te melden. De belangrijkste hiervan is natuurlijk dat de motor loopt mooi en soepel loopt. De electronica voor het analoge deel is dus in ieder geval prima in orde.

Dan maar eens de kap eraf. Hieronder is de loc wonderbaarlijk schoon en ook zo goed als vrij van stof. Daar hoeft maar weinig aan te gebeuren. De vorige eigenaar is gelukkig nooit met verf aan de slag geweest, dus dat scheelt ook weer.

Allereerst wil ik de loc digitaal maken. Dat is om hier te vertellen het meest interessant. Maar beginnen met alles grondig schoonmaken. Met name aan de buitenkant en onderkant. Alle onderdelen eraf halen en netjes poetsen. Dit dan terugzetten en de bewegende onderdelen smeren.



LocInbouw van de decoder

De loc is voorbereid met 6 polige stekker volgens NEM 651. Hier links zie je het groene afdekplaatje dat is geplaatst voor analoog rijden. Dit afdekplaatje is eigenlijk gewoon een stekkertje. Deze stekker moet er alleen in bij gebruik van de loc op een analoge baan. Als je de loc digitaal wilt gaan gebruiken dan moet je deze stekker verwijderen. Deze dus eruit gehaald.

Hieronder zit de 6 polige NEM 651 aansluiting.

Ik gebruik hier een ESU micro decoder met een 6 polige stekker hierop aangesloten. Deze decoder is er met een draadstekker en een vaste stekker te krijgen. In deze loc is er net geen plaats voor een decoder met vaste stekker. Dus in plaats van de groene analoge0sekker, drukken we de stekker van de decoder in de NEM connector. De decoder komt, buiten beeld, onder de kap te liggen.

Zorg ervoor dat de plaats waar de decoder komt electrisch afgeschermt is. Dus dat er geen ijzeren delen tegen de decoder (kunnen komen te) liggen. Dit kan anders een mooie kortsluiting veroorzaken en je decoder frituren. Einde oefening dan voor je decoder.

Op de foto hierboven zit de decoder tussen het motorhuis en de kap. Op de foto is deze dus net niet te zien.



Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.