LocNS 2225

De NS2225 is een diesel locomotief van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Deze loc is onderdeel van de 2200 serie van de NS.

Rond 1950 werd besloten dat er diesel locomotieven dienden te komen, dit ter vervanging van de stoomlocomotieven. Hiertoe werden 280 diesellocomotieven besteld. 150 keer model 2200 en 130 keer de 2400 modellen. Deze locs werden vanaf 1955 ingezet. De laatste stoomloc werd in 1958 buiten bedrijf gesteld.



LocVergelijking 2200 - 2400
 22002400
Aantal150130
Fabrikant2201-2300 Allan Heemaf
2301-2350 Schneider Heemaf
Alstthom
In dienst19551954
Uit dienst19581991
Lengte14,01 m12,5 m
Max snelheid106 km/h80 km/h
Vermogen662 kW620 kW
Trekkracht185 kN (18864 kwf)161 kN (16500 kgf)
AsindelingBo'Bo'Bo'Bo'
Massa72 ton60 ton
Aslast18 ton15 ton


LocDieselelektrische

Beide series zijn dieselelektrische locomotieven. Voertuigen met een dieselelektrische aandrijving is indirecte aandrijving.

Allereerst is er een diesellocomotief. Deze staat gewoon te draaien en drijft een generator aan. De generator (een grote dynamo) levert stroom voor de elektromotoren die de wielen aandrijven en de trein dus voortbewegen.

Dit is overigens een andere manier van aandrijving als bij dieselauto's waar de dieselmotor direct de wielen aandrijft! Bij een auto gaat de dieselmotor harder/zachter draaien afhankelijk van het indrukken van het gaspedaal.

Een diesel motor in een dieselelektrische locomotief draait op een constant toerental, optimaal om de brandstof zo efficient mogelijk te gebruiken. De versnellingsbak uit een auto is bij een dieselelektrische loc niet meer nodig. Het toerental van de dieselmotor heeft immers geen invloed op de snelheid van de trein. De snelheid kan geheel via de elektromotoren worden geregeld.

Bij stilstand / langzame vaart kan de stroom eventueel worden opgeslagen in accu's. Deze kunnen dan gebruikt worden bij piekmomenten in de stroomvraag (optrekken en bijvoorbeeld het oprijden van een talud)



Loc2530

De 2530 is een buitenbeentje. Deze is ontwikkeld om een beter zicht op de baan te hebben.



LocMuseum

Er zijn gelukkig nog veel modellen bewaard gebleven. Deze lijst is van de status in 2015.

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij
2203, 2207, 2233, 2299 en de 2412 en 2459 en ook de 2530

M

useumspoorlijn STAR
2278

Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum
2215, 2264 en de 2498

Stichting Historisch Dieselmaterieel
2205 en de 2275

Stichting Museum Materieel Railion
2225, 2278 en de 2296

Roco heeft de 2225 in model uitgebracht. Het origineel is van de Stichting Museum Materieel Railion. Deze stichting, opgericht door Railion machinisten, heeft het specifieke doel om een 2200 te bewaren als museumloc. Hierbij is de 2225 gekozen omdat dit een ATB-loc is. De loc is helemaal gerestaureerd met nieuwe motor en onderstellen en opnieuw schildert in de oorspronkelijke bruine kleur. De loc is voor zover mogelijk teruggebracht naar de staat van de jaren '50, alleen het derde frontsein en de demper zijn gebleven.

De 2296 van de stichting is bedoeld voor onderdelen te leveren.

De Stichting Museum Materieel Railion valt tegenwoordig onder de vlag en het vertrouwen van DB Schenker. In het 'European Standard National Vehicle Register' is locomotief 2225 opgenomen onder het 12-cijferige nummer 92 84 2200 025-9.



LocHet model

De Roco 2225 heeft prima rijeigenschappen. Geleverd met veel zelf toe te voegen hekjes en handgrepen.



Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.