PlaatsAntwerpen

Bij de aanleg van het hoge snelheidsnet van Amsterdam naar Parijs moesten natuurlijk ook de Belgische steden Antwerpen en Brussel worden aangedaan.

In Antwerpen had men het probleem dat er eigenlijk geen bovengrondse oplossing te verzinnen was zonder dat er heel veel huizen zouden moeten worden afgebroken. Of de gehele Antwerpse Zoo.

Pragmatisch als onze zuiderburen zijn, had men dus de keuze als (hoog) boven de grond of ondergronds. Men besloot dus maar om de nieuwe treinverbinding ondergronds naar station Antwerpen aan te leggen.



PlaatsNoordelijke ingang

Vanaf Breda loopt de HSL lijn pal langs de autosnelweg E19, Breda - Antwerpen. Ten noorden van de wijk Luchtbal duikt de HSL de grond in. Om onder het verkeersplein door te gaan. Dit is een stuk van een kilometer.

Op de afbeelding hierboven zie je de 2 snelwegen die samenkomen. Vanuit de rechterbovenhoek komt de HSL lijn die linksonder de tunnel bij het verkeersplein ingaat.

De snelweg loopt hier bovengronds door en gaat er over het Viaduct van Merksem over het Albertkanaal, een verbinding tussen het Albertkanaal en het Nieuw Lobroekdok en de wegen N1 en N129. Het viaduct heeft een lengte van 1700 meter.

Bij het station Luchtbal loopt de HSL weer boven de grond en loopt dan met zes sporen parallel.

  • HSL lijn
  • Spoorlijn 12
  • Spoorlijn 27A

Allen dubbelspoor. Alle zes sporen hebben perrons op dit station. Een 1250 meter naar het zuiden duikt de HSL dan de tunnel in naar Antwerpen Centraal. De beide andere lijnen draaien, met de klok mee, om de stad heen, en komen aan de zuidkant naar het station.

De tunnel vanaf het zuiden van Luchtbal naar Antwerpen centraal is 1200 meter lang, vanuit daar loopt de HSL ondergronds verder naar het zuiden en komt een 900 meter verder weer bovengronds, naast de spoorlijnen 12 en 27A.

Hierboven de spoorlijnen ten zuiden van Antwerpen. De lijn in het Noord Westen loopt naar Antwerpen Centraal. Linksboven is daar het begin van de zuidelijke tunnel naar Antwerpen Centraal van de HSL te zien.

De lijn in het Noord Oosten loopt om Antwerpen heen richting station Luchtbal. Naar het zuiden lopen de lijnen, waaronder dus de HSL, in de richting Brussel.



PlaatsIs dat leuk?

Is dat leuk? Ja dat is hartstikke leuk. Hieronder staan de sporen rondom Antwerpen schematisch aangegeven. Treinen komende uit het Noorden splitsen bij punt A. De HSL gaat via het rode spoor verder naar station Antwerpen (de blauwe stip bij B). De gewone sporen gaan via de zwarte lijnen om Antwerpen (geel vlak) heen en komen dan uit het zuiden aan bij punt C om vanuit hier Noordwaards te gaan over het groene spoor naar het station Antwerpen (punt B).

De HSL gaat vanaf Antwerpen Centraal over het groene spoor verder naar het zuiden. De gewone treinen uit het Noorden zijn ook op Antwerpen Centraal aangekomen enkel op het kopstation deel. Die moeten dus achteruit verder naar het zuiden.

Dus als er op station Luchtbal een HSL en een gewone trein naast elkaar staan, die beiden door naar het zuiden moeten, dan zal de HSL gewoon rechtdoor rijden. Terwijl de normale trein vanaf Antwerpen achterwaards verder gaat. Leuk toch!

Als je deze figuur ziet, dan begrijp je de naam van het station Luchtbal al een stuk beter.



PlaatsCentraal

De Antwerpenaren gebruiken de naam Middenstatie en ook de bijnaam Spoorwegkathedraal. Het station ligt aan de rand van het centrum van Antwerpen, pal naast de dierentuin. Van 1873 tot 2007 was het een kopstation (eindpunt station). In 2007 een tunnel met twee doorgaande sporen onder het station in gebruik genomen.

Op dit moment heeft het station 3 niveau's boven elkaar.

Op de afbeelding hierboven het station. Het is te zien dat het een kopstation is. Geen rails links, geen rails rechts, niets aan de voorkant, dus enkel aan de achterkant. De rails loopt maar aan een kant het station in/uit. Ondergronds loopt hier de HSL lijn langs. De afbeelding is een kwartslag gedraaid. De sporen liggen aan de zuidkant van het station.



PlaatsDoorgaande verbindingen

Voor een grote stad als Antwerpen was het station te klein. Korte perrons. En doordat het een kopstation was ging ook veel capaciteit verloren aan het kopmaken van de treinen.

Door de ondergrondse verbinding met Antwerpen Luchtbal en de koppeling naar het zuiden, kunnen de HSL treinen nu met een tussenstop (en dus zonder te hoeven kopmaken) door rijden.



Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.