PlaatsMittelwerk

De ontwikkeling, de productie en het testen (lanceren) van de Duitse langeafstandsraketten V1 en V2 gebeurde vanuit Peenemünde. In de nacht van 17 op 18 augustus 1943 werd in een grootschalig bombardement onder de codenaam Operatie Hydra het complex grotendeels verwoest.

Hierop werd besloten om het complex te verplaatsen naar het Mittelwerk complex in de Kohnstein berg.

Het grootste deel van de faciliteiten is het ondergrondse complex, in de berg, met veel treinsporen voor vervoer van materieel en vervoer tijdens assemblage.



PlaatsOndergronds

Op de plattegrond van het complex zijn de tunnels in de berg goed te zien.

Aan de onderkant (Zuid) zijn de 2 toegangen te zien. Die lopen parallel door de gehele berg en komen er aan de bovenkant (Noord) weer uit, ook hier als 2 losse toegangen.

De Oostelijke tunnel is de A tunnel. De Westelijke tunnel is de B tunnel. Beide tunnels lopen helemaal door de berg heen. In beide tunnels lopen 2 volwaardige spoorrails.

De schaal geeft de enorme afmetingen van het complex aan.

Tussen de beide A en B tunnels lopen Kammers, grofweg in Oost-West richting. De Kammers zijn rond de 120 meter lang, 9 meter hoog en 12 meter breed. Deze Kammers waren de daadwerkelijke locaties waarin de productie van onderdelen plaats vond. Enkele Kammers zijn ook gebruikt als barak voor zeker 6000 gevangen.

Halverwege het tunnelcomplex is een afsplitsing in Oostelijke richting. Dit was een verbinding fabriek voor de brandstof van de V2, vloeibare zuurstof.

Aan de Noordelijke kant was een afsplitsing in Westelijke richting, hier was een koppeling met een grote ondergrondse vliegtuigfabriek voorzien.



PlaatsZuid

Hier de plattegrond van de zuidelijke ingang.

En hieronder de maps foto van dit gebied. Dit gebied heeft geen streetview, dus de omgeving moet echt van boven af worden geanalyseerd. Het lijkt hierbij dat men de spoorrails heeft verwijderd.

Een 585 meter verder naar het Oosten, tov de Zuid Westelijke ingang van Mittelwerk, ligt nu het KZ Mittelbau-Dora Memorial. Het kamp Mittelbau-Dora, soms ook wel het concentratiekamp Mittelbau genoemd, was een naziconcentratie kamp dat in augustus 1943 in gebruik werd genomen. In dit kamp leefden de gevangenen die te werk werden gesteld in Mittelwerk.

Terugblik over de zuidelijke ingang.



PlaatsNoord

Hieronder de luchtfoto van de noordelijke ingang. Ook hier lijken de rails te zijn verwijderd.



PlaatsProductie

Materiaal werd per spoor aangeleverd door de A tunnel.

In de Kamers werden de onderdelen in elkaar gezet. In iedere Kammer werd er zo een apart deel van de V2 gebouwd.

De B-tunnel was de grote lopende band van de fabriek. In deze tunnel werden de verschillende delen van de romp en vleugels in gemonteerd. Door deze stap voor stap langs de verschillende Kammers te voeren, konden de onderdelen worden toegevoegd.

De laatste stap was een speciale Kammer. Deze was veel hoger als de andere Kammers. Hierin werd de V2 rechtop gezet, zodat deze kon worden getest.

De V2 die gereed waren kon vervolgens op transport naar de lanceercentra.



PlaatsVerloop

Het complex was van origine een strategisch brandstof opslag locatie. Bekend als Project Ni-109. Het complex is gebouwd vanaf het Noorden.

Na de aanval op Peenemünde men begon met de aanleg van de gehele locatie vanuit zowel het Noorden als het Zuiden.

In de periode 1943 - 1945 werden 60000 dwangarbeiders te werk gesteld in de V2 fabriek. Het merendeel Russen, Polen en Fransen. Eenderde hiervan overleefde het niet.

Na de oorlog bliezen de Russen de zuidelijke ingangen in 1947 op. In 1995 werd er pal naast de B tunnel een nieuwe doorgang geboord die doorloopt naar tunnel A. Men wil de faciliteiten in de huidige staat bewaren. Er worden dan ook geen aanpassingen / restoraties uitgevoerd. Vernielde installaties en achtergebleven materieel bedekt de vloeren. Delen van de tunnel staan onderwater.

Onder leiding van een gids kan een klein gedeelte van de A tunnel worden bezocht.



PlaatsV1

In de hoek van de zuidelijke A tunnel, in Kammer 46, werd ook de V1 vliegtuig gefabriceerd. De V1 was het eerste onbemande straalvliegtuig ter wereld. Er zijn meer dan 30.000 V1's geproduceerd. Het merendeel werd vanuit Nederland afgeschoten.

De V in de naam komt van het Duitse Vergeltungswaffe. Het was Hitlers geheime wapen waarmee hij hoopte de oorlog te kunnen winnen. Door Engelse steden (Londen) te bombarderen hoopte hij zoveel vrees bij de bevolking op te roepen dat men niet in actie durfde te komen tegen het Duitse rijk.



Plaatsgraphplaats

Na de aanval op Peenemünde werd de V2 fabriek verplaatst naar midden Duitsland. Men had de hoop dat het voor de geallieerden moeilijker te bereiken was en dat het tevens beter geheim gehouden kon worden.

Door de centralere ligging konden de V2 vanuit de fabriek ook sneller vervoerd worden naar de lanceer centra en mobiele lanceerinrichtingen.



Categorie menu

Copyright 2023 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.