TreinGezien op het spoor

Station Tilburg-Universiteit op 13 januari 2016 om 13:10h.
Komende uit de richting Breda rijdende richting Tilburg.



TreinClass 66 / JT42CWR

Dit is een locomotief voor het trekken van goederentreinen. De loc heeft een dieselelektrische aandrijving. Boven de eerste wagon is de rookwolk van de diesel goed te zien.

Er rijden ruim 600 locs in Europa, veel in Engeland.

Captrain Benelux is een in Nederland en België actieve goederenvervoerder. Het is een dochteronderneming van SNCF Fret. De Nederlandse tak is voortgekomen uit Veolia Cargo Nederland. De Belgische tak uit SNCF Fret België.

De locs worden bij Electro-Motive Diesel (EMD) in Canada gebouwd. Dat verklaard waarschijnlijk ook het Amerikaanse uiterlijk van de loc. EMD was tot 2005 onderdeel van General Motors, de Electro-Motive Division. De D in de naam is dus veranderd van Division in Diesel. Op dit moment is EMD van Berkshire Partners.



TreinTechnisch

De formele type aanduiding is JT42CWR.

De locs zijn voorgekomen uit het door ontwikkelen van de Class 59 serie, waarna de Class 66 serie ontstond. De serie is in 1998 in gebruik genomen. De Duitse naam is Baureihe 266. De Fransen gebruiken de aanduiding Class 77 voor deze serie. De Britse naam is echter toch het meest gebruikt.

Dit is de Captain 6605, met fabrieksnummer GM-EMD 2002/20018360-1.

Deze Class 66 trok een lange sleep gastank wagons. Sommige met het VTG logo, andere met GATX logo. De wagons zijn allen gespoten in lichte kleuren, voornamelijk lichtgrijs en creme-wit, alle wagons hebben wel dezelfde oranje band rondom.

Sommige wagons waren voorzien van een zonnedak, zie de rechter (GATX) wagon op onderstaande foto.



TreinTechnisch
  • Aandrijving: dieselelektrisch
  • Spoorwijdte: 1435 mm
  • Max snelheid: 120 kmh
  • Massa 129,6 ton
  • Aslast 21,6 ton
  • Lengte: 20,1 m
  • Trekkracht: 409 kN


Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.