TreinGezien op het spoor

Station Tilburg-Universiteit op 3 oktober 2015 om 13:18h
Komende uit de richting Tilburg rijdende doorgaand richting Breda.


Station Tilburg-Universiteit op 3 oktober 2015 om 13:19h
Komende uit de richting Tilburg rijdende tot eindpunt Tilburg Universiteit.
Onderdeel van de kwartier pendeldienst tussen Eindhoven en Tilburg Universiteit. Nummer NL NS 94 84 4268004-7



TreinDubbel Dekker Zones (DDZ)

De DDZ treinen zijn voortgekomen uit omgebouwde DDAR rijtuigen met motorrijtuigen mDDM. Gedurende 2011/2012 zijn door NedTrain 50 DDAR treinstellen omgebouwd naar DDZ.

In bovenstaande afbeelding is goed te zien dat de vorm, verlichting en het onderstel gelijk zijn gebleven. Duidelijk is het verschil in ruiten te zien.

De DDZ treinen rijden in een vaste samenstelling met 4 of 6 rijtuigen. Ze worden nu ingezet als sprinter.



TreinTechnisch

Formeel gezien is DDZ de naam van het project waarin de DDAR werden omgebouwd. De nieuwe treinen heten volgens de NS formeel Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID).

Bij het ombouwen is het meest markante de grote voorruit. Oorspronkelijk bestond deze uit 3 delen, deze is vervangen door een grote ruimte ruit. De ramen opzij zijn hierbij komen te vervallen.

De van de DDT kenmerkende knik waar de beplating lager liep is vervangen door een op gelijkblijvende hoogte lopende beplating. De beplating is tevens gespoten in de nieuwe geel/oranje huis stijl.

Uiteraard werd ook het interieur volledig vervangen. Nieuwe indeling van het passagiersdeel, infoschermen, camera's, airco en wifi.

En erg fris voor de mensen die op het station staan te wachten; Onder het toilet is een opvangbak gekomen.

Net als bij de sprinters zijn er verschillen in de indeling. Ruimte balkons, gewone 2-aan-2 opstellingen en opstellingen waarbij de banken tegen overelkaar staan, metro achtig, volgens de NS ontwerpers zijn dit de loungebanken.



TreinTechnisch
  • Aandrijving: elektrisch
  • Spoorwijdte:
  • Max snelheid: 140 kmh
  • Massa 227 ton / 323 ton
  • Lengte: 101,8 m / 153,8 m
  • Trekkracht: 1260 kW / 1680 kW

Noot: De verschillende waarden voor de verschillende indelingen SLT-IV en SLT-VI.

Capaciteit zitplaatsen van de 4-rijtuig uitvoering

  • 1e klas: 67 zitplaatsen
  • 2e klas: 269 zitplaatsen
  • Balkon: 36 klapzittingen
  • Totaal: 372 zitplaatsen

Capaciteit zitplaatsen van de 6-rijtuig uitvoering

  • 1e klas: 106 zitplaatsen
  • 2e klas: 439 zitplaatsen
  • Balkon: 60 klapzittingen
  • Totaal: 605 zitplaatsen



Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.