MalletInleiding

Er zijn niet veel technische verschillen tussen de verschillende typen locomotieven met een aandrijfstang. De enige grote uitzondering hierin zijn locomotieven met een Mallet onderstel.

Een Mallet onderstel is een gelede stoomlocomotief. In het Engels een articulated. Dit wil zeggen dat meerdere delen. Bij een Mallet stoomlocomotief slaat dit op meerdere aangedreven onderstellen



MalletMeneer Mallet

Het Mallet onderstel is uitgevonden door de Zwitserse ingenieur Anatole Mallet. Op zich is het geen heel bijzondere constructie, eerder meer het slim combineren van meerdere technieken, of beter gesproken over meerdere onderstellen.

De stoom voor de aandrijving gaat eerst op de normale manier naar de cilinders voor de aandrijving. De gebruikte stoom gaat dan via leidingen naar een andere (2e) set cilinders in een ander onderstel. Hier drijft de stoom, nu met lagere druk, zuigers aan van dit tweede onderstel. Dit extra tweede onderstel ligt meestal voor het andere eerste onderstel.

Bij het eerste aangedreven onderstel staat de stoom onder hoge druk. De stoom is dan ook meer op elkaar geperst als bij het andere onderstel, waar de druk aanmerkelijk lager is. Hierdoor heeft de stoom bij het lage druk onderstel dan ook een groter volume. Om toch voldoende vergelijkbare druk op te kunnen bouwen zijn de cilinders van het lage druk onderstel dan ook groter als bij het hoge druk onderstel.



MalletAandrijving

De aandrijving van de wielen gaat via reguliere cilinders. Beide onderstellen worden aangedreven door, aan iedere zijde, een cilinder. Deze zijn horizontaal geplaatst. Normaal dus voor een aandrijfstang mechanisme. Aan beide zijden van de loc zitten dus 2 cilinder, een op het eerste en een op het tweede onderstel. In totaal hebben deze locomotieven dan ook 4 cilinders.

Ieder onderstel heeft 3 aangedreven wielassen. Deze onderstellen worden dus aangedreven door een eigen set van cilinders. Waardoor dus in totaal 12 wielen worden aangedreven.

Het voordeel van de dubbele cilinders is dat de onderstellen een eigen aandrijving hebben, los van elkaar. Het achterste onderstel zit vast gemonteerd. Het voorste onderstel kan meesturen, waardoor toch ook krappere bochten kunnen worden gemaakt. Het grote voordeel is natuurlijk de etra trekkracht op de wielen door de dubbele aandrijving .

Het is overigens ook mogelijk om een derde aangedreven onderstel toe te voegen. Hiermee kan er nog meer vermogen op de wielen worden gebracht.



MalletSpoorwegmuseum

Ook in Nederland reden er treinen met het Mallet systeem. De Loc SSJ 1622 in het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht is hiervan een goed voorbeeld van. Ook deze heeft 2 hoge druk cilinders achteraan en 2 lage druk cilinders vooraan. De lage druk cilinders zitten op het beweegbare onderstel. Het onderstel van de hoge druk cilinders zit vast aan het chassis.

Deze stoomlocomotief is uit 1928 en gebouwd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel (Werkspoor) in Amsterdam.

De loc is gebouwd in opdracht van het Departement van Koloniën voor gebruik in het toenmalig Nederlands Indië. De trein was bedoelt voor middelzwaar persoon en goederenvervoer over de kronkelige bergtrajecten. In 1981 werd de loc door de Indonesische staatsspoorwegen als blijk van vriendschap aan het spoorwegmuseum geschonken en daar in de collectie opgenomen. Sinds de grote verbouwing van het spoorwegmuseum staat de locomotief sinds 2005 in Wereld 3, dat is het achtbaan achtige ritje door de geschiedenis van het stoomtijdperk. Door de aard van deze attractie is de loc en zeker het bijzondere onderstel nog maar moeilijk te zien.

De locomotief heeft ene maximum vermogen van 1260 PK en een maximum snelheid van 55 km/h.

In totaal zijn er 30 stuks gebouwd in deze serie 30 stuks gebouwd, 16 door de Schweizerische Locomotiv- und Maschinenfabrik en 14 door Werkspoor.



Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.