OverbrengingAandrijving

De zuigerstang, die uit de cilinder komt maakt een heen-en-weer gaande beweging. De wielen van een trein maken een roterende beweging (ronddraaiend). Om de trein te laten rijden is er natuurlijk een omzetting nodig van de heen-en-weer beweging naar een roterende beweging nodig.



OverbrengingExperiment

Zet een eetbord (het wiel) voor je op tafel en druk met een wijsvinger in het midden het bord naar beneden. Deze vinger is de as van het wiel.

Je gaat nu je andere wijsvinger het bord laten proberen te draaien. Als je het bord wilt laten draaien kun je natuurlijk in het midden duwen, het bord zal dan wellicht wat wegschrijven maar zal geen draaiende beweging gaan maken. Ook als je aan de voorrand van het bord duwt zal dat geen effect hebben. Het bord zal pas gaan draaien als je aan de zijkant van het bord duwt. Je kunt een stukje duwen tot je vinger aan de achterzijde van het bord ligt. Nu moet je met je wijsvinger niet langer duwen maar terugtrekken om het bord te laten draaien (WEER). Als je vinger aan de voorkant komt moet de terugtrekkende beweging weer een voorwaartse (HEEN) beweging worden.

Met deze heen en weer beweging breng je dus het bord aan het draaien.



OverbrengingVormen van aandrijving

Deze methode van directe aandrijving van de wielen (met een aandrijfstang) zie je bij de meeste stoomlocomotieven. Er is echter ook een methode waarbij de beweging van de cilinder eerst een as in beweging brengt. Deze as zit dan verbonden met de wielen.

Er zijn dus 2 methoden voor aandrijving. Beide hebben de nodige variaties en er komt soms zelf een combi van beide methoden voor:

  • Direct aandrijving met een aandrijfstang
  • Aandrijving met behulp van een aandrijfas


OverbrengingAandrijfstang

Bij aandrijving met een aandrijfstang gebruikt men de heen-en-weer beweging van de zuigerstang direct om de wielen te laten draaien. Op het wiel zit een pin waarop de zuigerstang is aangesloten. Deze pin zit niet op het draaipunt van het wiel.

Als de zuiger in een uiterste positie staat, dan zal het wiel ook in een uiterste stand staan. Het is dus een directe verbinding.

De verbinding tussen de cilinders en de wielen gaat via ijzeren stangen, daardoor is er geen flexibele verbinding mogelijk tussen de cilinder en de wielen. Soms zitten er meerdere wielen aangesloten op een en dezelfde zuigerstang. Deze kunnen dan niet vrij draaien bij een bocht. Er is slechts een kleine speling mogelijk. Deze vorm van aandrijving vereist dan ook grote draaicirkels omdat er maar weinig speling in de verbinding zit.

Je ziet dat de aandrijfstangen uit de cilinders komen en direct verbonden zijn met de wielen. Lees hier meer over aandrijfstangen.



OverbrengingAandrijfas

Bij aandrijving met een aandrijfas wordt de heen-en-weer gaande beweging van de zuigerstang omgezet in een roterende beweging op een as. Deze is dan met een combinatie van tandwielen verbonden met de wielen. Door het gebruik van tandwielen hoeft er geen directe relatie tussen de slag van de zuiger en een omwenteling van een wiel te zijn. Het is zelfs mogelijk om een versnellingsbak te gebruiken. Door het gebruik van de aandrijfas is het mogelijk om meerdere draaistellen aan te drijven.

Hier is goed te zien dat er een lange aandrijfas loopt van de cilinders naar de wielstellen. Lees hier meer over aandrijfassen.



Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.