Decoder aanmeldenInleiding

Als je een nieuwe loc hebt gekocht, of een ander mooi ding dat je wilt aansluiten op je DCC systeem dan moet je deze bekend maken in het DCC systeem.

Dit gaat in 2 stappen:

  • Aanmelden in de centrale
  • Programmeren van de decoder

De inhoud van de fases staat hieronder beschreven. Per fase dienen meerdere stappen te worden uitgevoerd. Helemaal onderin staat een eenvoudig stappenplan uitgewerkt. Hiermee kun je eenvoudig een nieuwe loc aanmelden en programmeren.



Decoder aanmeldenWerking

De digitale centrale is het hart van het spoorsysteem. De digitale centrale bevat alle kennis om de treinen, middels de decoders, aan te kunnen sturen.

Onze nieuwe locomotief is nog niet bekend in de centrale. We moeten onze loc eerst aanmelden in het digitale systeem. Het aanmelden kun je zien als iemand jou persoonlijk gaat voorstellen aan een onbekende. Je vermeld de naam, adres en wat eigenaardigheden (werk/hobby/schoenmaat etc.).

Dit is in het digitale systeem niet anders. Ook hier moeten we minimaal de naam van de loc, het adres van de loc en een eigenaardigheidje vermelden.

Naam

De naam is de naam die we in de digitale centrale zullen gebruiken voor de loc. Je kunt hier geen onbeperkte lange namen gebruiken. Ik adviseer om een korte duidelijke naam te kiezen. Het liefst korte duidelijke namen, als je deze ziet dan weet je meteen over welke loc het gaat. Bijvoorbeeld "Hondekop" of "NS 1600".

Adres

De digitale centrale gaat straks commando's versturen naar de locomotief. "Vooruit", "Harder", "Stop" etc. De decoder-in-de-loc ontvangt deze commando's en gaat ermee aan de slag. Om zeker te weten dat he commando bij de juiste decoder (en dus loc) aankomt gebruiken we adressen. Iedere decoder krijgt zijn eigen unieke adres. Het is mogelijk om meerdere decoders op hetzelfde adres te zetten, ze zullen dan echter tegelijk hetzelfde reageren. Dat is vaak niet de bedoeling, je kunt de locs dan immers niet los van elkaar aansturen. De centrale roept dus eigenijk: "decoder 123 - Vooruit", "decoder 832 - Harder" en "decoder 129 - Stop".

Bij levering vanaf de fabriek staat het adres meestal op "3". Bij 2e hands locomotieven kan het natuurlijk van alles zijn. In beide gevallen moet je het aanpassen na aankoop!



Decoder aanmeldenEigenaardigheden

De bovenstaande gegevens moeten altijd te worden opgegeven. Het lijstje eigenaardigheden zal per digitale centrale verschillen. De Roco Multimaus wil maar een eigenaardigheidje weten. In welke stappen de decoder aangestuurd wil worden, 14, 28 of 128. Als je het niet weet kies dan 28.

De andere eigenaardigheden staan standaard al programmeert in de decoder (28 stappen) in het geval van DCC. Bij 2e hands aankoop kan het zijn dat er erg vreemde waarden in de decoder zijn gedefinieerd. Dan verdient het de overweging om de decoder te resetten naar de oorspronkelijke fabriekswaarden.



Decoder aanmeldenLuisteren

De decoder zal gaan luisteren naar de signalen vanuit de centrale. De centrale zal de stuurcommando's richten aan een bepaald adres; "decoder 123 - Vooruit".

We dienen aan de decoder te laten weten wat zijn adres is.

De loc, met de decoder erin, plaatsen we nu op de rails. Dan gaan we op de rails een soort commando zetten als "Jij bent decoder 123". Als er meerdere treinen met decoders op de rails staan, dan zullen deze allen dit bericht horen en opslaan dat ze op adres 123 zitten. Het is dus belangrijk om enkel de trein die moet worden geprogrammeerd op de baan te hebben staan. Veel locs zijn er al per abuis omgenummerd. Het is niet erg, je knut het zo vaak overdoen als je wilt, natuurlijk wel zonde van je tijd.

Veel enthousiasten hebben om die reden een los programmeer-spoor liggen. Een klein stukje rails, waarop ze de trein plaatsen die ze willen programmeren. Zo kunnen ze niet per ongelijk de hele collectie omnummeren.



Decoder aanmeldenStappenplan

Hieronder het stappenplan om de centrale en de decoder te programmeren voor een Roco Multimaus. Om een decoder werkende te krijgen moet je hem eerst aanmelden en daarna kun je de decoder programmeren. Je moet dus altijd beide stappen uitvoeren:

  1. Aanmelden in de centrale
  2. Programmeren van de decoder

Voordat je begint! Het kan zijn dat er STOP knippert in het display. Dit wil zeggen dat er een noodsignaal is verzonden aan alle decoders om stil te staan. Dit is uit te zetten door op de STOP knop te duwen. Let op dat alle treinen dan verder zullen gaan!



Decoder aanmeldenAanmelden in de centrale

Hieronder de procedure om een nieuwe loc bekend te maken in het systeem.

  1. Zet de loc op een los stuk rails, waar geen andere locs op staan.

  2. Ga met de pijltjes toetsen naar rechts/links totdat er
    NEW ? in het display staat.

  3. Druk op OK

  4. Kies een duidelijke naam voor de loc. Bijvoorbeeld het nummer, of het type loc. Geef de naam in. De letters, cijfers en tekens door meermalen op een knop te drukken. Dit gaat op de SMS manier.

    Op 4 geeft de G.
    Nog een keer de H.
    Nog een keer de I.
    Nog een keer de 4.
    Nog een keer en terug naar de G.
    Sommige knoppen geven nog leestekens.

    Indien je een fout hebt gemaakt, druk dan op de Links toets om het teken weg te halen. Mocht je enkele seconden niets doet, dan ga je door naar het volgende teken.
  5. Druk op OK als de naam goed is.

  6. Er komt nu een L met een knipperende 3.

    De 3, is het adres van de locomotief. Het is belangrijk dat alle locs een eigen uniek adres krijgen. Ga dus een lijstje bijhouden met de adressen.

    Je kunt het adres ingeven door het nummer in te typen.
  7. Druk op OK om weer verder gaan.

  8. Er komt nu 28 STAPPEN.

    Dit kun je omzetten naar 14 of 128, met de links/rechts knoppen.

  9. En weer OK is verder.



Decoder aanmeldenProgrammeren van de decoder
  1. Druk de knop MENU 5 seconden in.

  2. Er komt nu LOC te staan.

    Druk op links/rechts tot er PROGRAMMEREN komt te staan.
  3. OK is verder.

  4. Er komt nu AANPASSEN te staan.

    Druk op links/rechts totdat dit er staat.

  5. OK is weer verder.

  6. Er komt nu CV te staan.

    Nu moeten we opgeven wat we willen programmeren. We willen het adres van de decoder aanpassen, het "Pas adres aan commando" is commando CV=1.

    We dienden de CV te vertellen dat we gaan programmeren.

    Type een 1 in.

  7. OK is weer verder.

  8. Er komt nu W= te staan.

    Hier geven we de waarde in. De waarde is het adres we willen programmeren. Dat is het adres dat we bij aanmelden hebben gekozen.Dat is dus hetzelfde nummer dat we in punt 6) hierboven hebben gebruikt en dat op je lijstje staat.

    WACHT EVEN, DRUK NOG NIET OP OK.

    Als je dadelijk op OK druk, dan zal de decoder in de trein worden geprogrammeerd. De decoder heeft geen display. Om te laten zien dat het is gelukt zal de decoder de trein laten reageren door eventjes te trillen. Sommige treinen rijden een stukje vooruit/achteruit, knipperen met een lampje of laten een piepje horen. Het maakt niet uit, het is wel belangrijk dat je dit hoort/ziet, dan weet je het programmeren goed gegaan is.

    Denk eraan dat alle decoders in contact met de rails zullen worden geprogrammeerd!

  9. OK is weer verder.

    De decoder is nu geprogrammeerd en de trein heeft nu, als het goed is, laten weten dat dat is gelukt.

  10. De controller staat nu in het instellingen menu, er staat weer AANPASSEN.

    Druk 2x op STOP om terug te gaan naar het startmenu.

    Je kunt nu de snelheidsregelaar draaien en de trein zal gaan rijden!


Copyright 2020 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.