WagonKetelwagon
Een 6-ketelwagon uit 1941 voor het vervoer van vloeistoffen.

WagonFunctie
Het is een platte wagen waarop 6 kleinere vloeistoftanks zijn gemonteerd. Iedere tank heeft een eigen opening/mangat. De tanks zijn haaks op het spoor geplaatst, in de breedte dus. Dit kom je echt zelden tegen bij wagons. De ruimte tussen de tanks is afgeschermd met een een balk. Bovenop de tank zit een grote vulopening, formaat mangat, afgesloten met een grote dop.

Op de wagon staat geen maatschappij of eigenaar. Enkel de opdruk van de lengte (4 meter in grootspoor). De versie hierboven met de witte ketels is de gangbare versie. De versie bovenaan de pagina heeft Ferrari rode ketels, die vervolgens gewaethered zijn.
Het is onduidelijk wat erin werd vervoerd. Ik kom eigenlijk 3 toepassingen tegen. Welke allen eigenlijk niet logisch lijken.
- Wijn, lijkt me onlogisch omdat het geen houten vaten zijn. Te groot voor handig vervoer.
- Drijfmest, gezien het mangat lijkt dit logisch. Handig bij schoonmaken. Enkel zie ik weinig toepassingen om gier ver te gaan vervoeren.
- Chemicalien. In 1941 had men al grote tankwagens. De reden om kleine tanks te gebruiken, zou dan zijn dat het uitladen van de gehele tank gemakkelijk zou kunnen zijn. Waarom dan niet overpompen? Bovendien werden chemicalien meestal vervoerd in terra cotta tanks.
Voor nu is het mij dus nog even onduidelijk wat erin heeft gezeten.

Het model is uitgebracht op basis van de grootspoor versie uit 1941. Gezien de niet-correcte politieke richting die Italie in die jaren had, weet ik niet hoe goed of fout dit model eigenlijk is.

WagonModellen
Vanaf de site van Rivarossi komt dat er 7 versies van dit model zijn uitgebracht. Ik heb geen versies van andere merken kunnen vinden. Rivarossi bracht zowel compleet gebouwde uitvoeringen (ready to ride) als versies in bouwpakket. De bouwpakketen soms ook onder hun zijtakmerk trainHObby. De kits zijn netjes afgewerkt en zien er prima uit. Voor het maken van de kids was geen hogere bouwcapaciteiten nodig.
Op de site hier heb ik deze versies voorzien van nummers, 1 tot en met 7. Dat praat gemakkelijker.
# | Code | Jaar uitgave | Wachthuisje | Bouwpakket | Notitie |
1) | C MP | 1952 | Nee | Nee | Platte wagen type MP FS met kleine vaten |
2) | C MP/g | 1952 | Ja, grijs | Nee | Platte wagen met wachthuisje type MP FS met kleine vaten |
3) | SM MP | 1955 | Nee | Ja | Platte wagen type MP FS met kleine vaten in montagedoos |
4) | 2022 | 1961 | Nee | Nee | Platte wagen met zes vaten |
5) | 52027 | 1961 | Ja, grijs | Ja | Platte wagen met wachthuisje type MP FS met 6 vaten in RR-serie montagedoos |
6) | 12027 | 1963 | Ja, bruin | Ja | Platte wagen met wachthuisje type M 1941 FS kan 6 Trenhobby-containers |
7) | M2027 | 1986 | Ja, bruin | Ja | Platte wagen met wachthuis type MP 41 FS met zes Trenhobby-tanks |
De versies die ik hier 3) 5) 6) en 7) noem zijn de bouwpakketten. Hier zit wel nog verschil in. Met name het onderstel (met ondermeer de veer in de lengteas) wijkt af. De versie 3) wijkt af omdat deze geen wachthuisje heeft. De 5) versie heeft een grijs huisje. De 6) en 7) versies hebben daarentegen weer een bruin huisje.
Versie 1) 2) en 4) zijn complete wagons. De 1) en 2) respectievelijk zonder en met huisje.
WagonOnderkant
Opvallend bij een aantal versies van het model is de onderkant. De koppelingen zijn scharnierend naar links en rechts. Er is een lange veer verbonden met beide koppelingen. Deze trekt de koppelingen recht. De veer is aan de zijkant van de wagon te zien als je vanaf de zijkant naar het model kijkt.

Oud model

Nieuw model
Uit bovenstaande foto blijkt duidelijk ook een verschillend punt van deze wagon. De dikke assen van de wielen. Het loopvlak op de wielen lijkt smaller en de flensen daarentegen weer dikker en massiever.
Op het onderstel staat ook een nummer. Waarschijnlijk nummer 2993, afhankelijk van de lichtval lijken sommige getallen soms anders. Dit nummer in combinatie met Rivarossi komt uit bij een personenwagon van Virginia & Truckee uit. Niet het juiste model. Regelmatig kom je tegen dat onderstellen hergebruikt zijn, mogelijk is dat hier ook het geval geweest. Uit de catalogussen lijkt het eerder alsof de standaard platte wagen als basis is gebruikt voor deze wagon.

Van wagon C heb ik weinig kunnen vinden. Deze is uitgebracht in 1955 als bouwdoos en bevat geen remmershuisje. Ik vermoed (...) dat dit een zelfbouw wagon is van de "C MP", in mijn nummering wagon 1). Dan zou de "C" slaan op "Complete" en de "SM" op "Self Make" uitvoeringen. Of de juiste Italiaanse woorden erbij.
WagonModel
Reference | 1) |
Merk | Rivarossi |
Nummer | C MP |
Ketels aantal | 6 |
Remmershuis | Nee |
Remmershuis kleur | - |
Onderstel | Zwart |
Opbouw | Grijs |
Ketel kleur | Grijs |
Maatschappij | - |
Nummer | - |
Bedrijf | - |
Verpakking | ? |
Jaar in omloop | 1952 |
Toelichting | Platte wagen type MP FS met kleine vaten |
Bouwpakket | Nee |
Aantal | |
Collectie | 1x |

Uit de 1954 catalogus

Uit de 1955 catalogus
Reference | 2) |
Merk | Rivarossi |
Nummer | C MP/g |
Ketels aantal | 6 |
Remmershuis | Ja |
Remmershuis kleur | Grijs |
Onderstel | Zwart |
Opbouw | Grijs |
Ketel kleur | Grijs |
Maatschappij | - |
Nummer | - |
Bedrijf | - |
Verpakking | ? |
Jaar in omloop | 1952 |
Toelichting | Platte wagen met wachthuisje type MP FS met kleine vaten |
Bouwpakket | Nee |
Aantal | |
Collectie | 1x met rood gemaakte ketels |

Uit de 1954 catalogus

Uit de 1957 catalogus
Reference | 3) |
Merk | Rivarossi |
Nummer | SM MP |
Ketels aantal | ? |
Remmershuis | ? |
Remmershuis kleur | ? |
Onderstel | ? |
Opbouw | ? |
Ketel kleur | ? |
Maatschappij | - |
Nummer | - |
Bedrijf | - |
Verpakking | ? |
Jaar in omloop | 1955 |
Toelichting | Bouwdoos. Platte wagen type MP FS met kleine vaten |
Bouwpakket | Ja |
Aantal | |
Collectie |
Helaas, geen image gevonden
Reference | 4) |
Merk | Rivarossi |
Nummer | 2022 |
Ketels aantal | 6 |
Remmershuis | Nee |
Remmershuis kleur | |
Onderstel | Zwart |
Opbouw | Grijs |
Ketel kleur | Grijs |
Maatschappij | - |
Nummer | - |
Bedrijf | - |
Verpakking | ? |
Jaar in omloop | 1961 |
Toelichting | Platte wagen met zes vaten |
Bouwpakket | Nee |
Aantal | |
Collectie |

Uit de 1961 catalogus. Geen begeleidende tekst

Uit de 1963/64 catalogus.
Reference | 5) |
Merk | Rivarossi |
Nummer | 52027 |
Ketels aantal | 6 |
Remmershuis | Ja |
Remmershuis kleur | ? |
Onderstel | Zwart |
Opbouw | Grijs |
Ketel kleur | Grijs |
Maatschappij | - |
Nummer | - |
Bedrijf | - |
Verpakking | ? |
Jaar in omloop | 1961 |
Toelichting | Platte wagen met wachthuisje type MP FS met 6 vaten in RR-serie montagedoos |
Bouwpakket | Ja |
Aantal | |
Collectie |


Uit de 1961 catalogus.
Reference | 6) |
Merk | Rivarossi / trenHObby |
Nummer | 12027 |
Ketels aantal | 6 |
Remmershuis | Ja |
Remmershuis kleur | Bruin |
Onderstel | Zwart |
Opbouw | Grijs |
Ketel kleur | Grijs |
Maatschappij | - |
Nummer | - |
Bedrijf | - |
Verpakking | ? |
Jaar in omloop | 1963 |
Toelichting | Platte wagen met wachthuisje type M 1941 FS met 6 containers |
Bouwpakket | Ja |
Aantal | |
Collectie | 1 Bouwdoos, gemaakt |


Reference | 7) |
Merk | Rivarossi / trenHObby |
Nummer | M2027 |
Ketels aantal | 6 |
Remmershuis | Ja |
Remmershuis kleur | ? |
Onderstel | Zwart |
Opbouw | Grijs |
Ketel kleur | Grijs |
Maatschappij | - |
Nummer | - |
Bedrijf | - |
Verpakking | ? |
Jaar in omloop | 1986 |
Toelichting | Platte wagen met wachthuis type MP 41 FS met zes tanks |
Bouwpakket | Ja |
Aantal | |
Collectie |


Uit de 1986 catalogus.