USAGeheim

De meest bekende geheime plek op aarde. Nou ja, waar in ieder geval de meesten wel van gehoord zullen hebben. Of eigenlijk de meeste geheime plek die eigenlijk niet geheim is, maar waar je gewoon niet mag komen.

Volgens de complot theorieën de plaats waar aliens worden gevangen gehouden. De plaats waar aliens leven. Waar men kennis uit aliens zuigt en op basis daarvan dingen als de CD, airco en de iPad heeft bedacht.



USAWaar

Area 51 is een plek in de Amerikaanse staat Nevada een 100 kilometer ten Noorden van Las Vegas.

Op de kaart hieronder zie je rechtsonder nog een roze stadje met de tekst "Las", dat is Las Vegas.



USADe omgeving

Op de kaart staat een 51 aangegeven. Om een idee te geven over de maat, de afstand tussen Rachel (rechts van het midden bovenin) en Mercury (recht onder de Nevada Test Site) is 130 km. Dat is de directe kortste weg. Als je zoals iedereen moet omrijden om de luchtmachtbasis heen, dan is de afstand 340 kilometer (3:15h rijden). Als je liever linksom gaat dan is het rondje 420 kilometer (4:00 h rijden).

Het lange stuk weg rechts naast de basis US route 93 is goed begaanbaar. De andere wegen zijn een stuk lastiger. Openbaar vervoer is niet mogelijk tussen deze plaatsen.

Mocht je dan het vliegtuig willen nemen, er staan immers 9 vliegvelden op de kaart. Dan zul je toch altijd via Las Vegas International airport moeten verwacht ik. Geen idee of deze vliegvelden open zijn voor particulieren.



USALuchtmacht basis

Als je op Google maps gaat kijken dan is het een groot leeg vlak. Niets te zien. De kaart hierboven geeft al wat meer informatie. Het grootste deel is Nellis Air Force Base. Aangevuld met de Nevada Test and Training Range en het kleine gele blokje Area 51.

Op de kaart is goed te zien dat het gaat om 3 grote gebieden. Nellis Air Force Range is het grootste onderdeel hierin. Dit is een militair vliegveld waar een groot aantal squadrons, met verschillende typen vliegtuigen en helikopters liggen.

Het oranje achtige deel op de kaart is Nevada Test and Training Range. Dit is een gebied waar vliegtuigen kunnen oefenen met scherp schieten en bommengooien met echte bommen. De Amerikaanse versie van Ameland dus eigenlijk. NTTR is gewoon een enorm schietterrein, het grootste ter wereld. Het meest bekend is dit gebied geworden door het grote aantal atoombommen dat hier is getest.

De Atomic Energy Commission's (AEC) gebruikte de Yucca Flat als gebied voor het testen van atoombommen. Sommige onder de grond, sommige op de grond en ook ontploffingen in de lucht. Ieder rondje op deze kaart is een krater van een ontplofde atoombom. Men heeft hier lekker huisgehouden, het was dan ook een populaire attractie destijds. Tegenwoordig is het gebied helemaal afgezet.





USAArea 51

En dan midden tussen deze 2 grote goed bewaakte gebieden (Nellis Air Force Range en de Nevada Test Site) ligt een relatief klein gebiedje waar het ons hier om te doen is. De beroemde Area 51.

Voor veel mensen staat Area 51 bijna symbool voor aliens. De bekende marsmannetjes. Zelf denk ik bij Area 51 niet meteen aan Aliens. Ik denk dat de werkelijkheid heel minder spannend is, als de alien fans denken. Nog steeds hartstikke geheim allemaal. Maar geen alies.

Wat is er dan wel?

Volgens een bericht van de CIA, de Amerikaanse veiligheidsdienst, is Area 51 is een onderdeel van Edwards Air Force Base, gelegen op de Nevada Test and Training Range. Organisatorisch vallen dus alle 3 de onderdelen onder Edwards Air Force Base gelegen in zuid Californie.

De militaire naam voor Area 51 is Homey Airport (ICAO: KXTA) en gelegen aan/op Groom Lake. Andere namen die worden gebruikt zijn Dreamland, Paradise Ranch, Home Base en Watertown. Deze laatste zijn waarschijnlijk meer spottende namen van militairen die er liggen.



USADoel

Formeel is het doel van de basis niet publieke bekend, sterker nog, tot 2013 heeft de luchtmacht niet eens bekend dat er een basis is. Dus behoorlijk geheim.

In juli 2013, gaf de CIA voor het eerst publiekelijk het bestaan van de basis toe, waarbij er enkele documenten werden vrijgegeven over de geschiedenis en doel van Area 51.

Hieruit is te concluderen dat de basis ondersteund bij de ontwikkeling en test van experimentele vliegtuigen en wapensystemen. En dat is dan ook meteen de reden waarom het zo mega geheim is. De US airforce ontwikkeld en test hier allerlei nieuwe vliegtuigen en raketsystemen. En daar wil men zo min mogelijk pottenkijkers bij. Een basis in de middle-of-nowhere en dan ook nog gelegen aan een groot radioactief gebied aan de ene kant en een luchtmachtbasis aan de andere kant. Hoe makkelijk wil je de beveiliging hebben?



USAArea 51

De centrum van de basis ligt op de zuidelijke oever van het, drooggevallen, Groom Lake. Het centrum van de basis is een militair vliegveld.

Het gebied is in 1955 in gebruik genomen door de United States Air Force, primair voor het testen van de Lockheed U-2.



USAExtraterrestrial Highway

Het gebied om Area 51, en met name het dorpje Rachel is een populaire touristische bestemming. De 375 langs Rachel heeft de bijnaam, Extraterrestrial Highway.

Google heeft streetview, waarbij je het poppetje op de kaart kunt zetten en dan op straat niveau kunt rondkijken. In lijn met alle alien en UFO poespas in deze omgeving past Google het mannetje aan in, natuurlijk, een UFO!

 Foto
door Punthooft

Rechtsboven op deze satelliet foto, zie je het plaatsje Rachel. Dit gehucht ligt ten Noord-Oosten van Area 51.

Hieronder per jaar de geschiedenis van Area 51



USA1955

Voor de ontwikkeling van de Lockheed U-2 onder het Aquatone project van de CIA was een veilige plaats nodig. Belangrijke punten waren dat het goed te beveiligen was en bovenal afgelegen.

De bestaande landingsbanen, in kruisvorm, waren niet direct bruikbaar. De opgedroogde grond van het bijna 5 kilometer lange opgedroogde meer was echter perfect.

Met $800000 werd de landingsbaan aangelegd, 3 hangars, een controle toren en barakken voor het personeel. Ter ontspanning was een kleine bioscoop en een volleybalveld.

Formeel is de naam van de test site Watertown, naar de geboorteplaats van CIA Directeur Allen Dulles.

De eerste U-2 werd in juli 1955 in een C-124 Globemaster ingevlogen. Ter geheimhouding hadden de U-2 vliegtuigen geen codenaam. Men gebruikte een artikelnummer "Article 341".

Een maand later werd de eerste testvlucht in de U-2 gevlogen.

In November 1955 stort een C-54M met personeel en voorraden neer bij Mt. Charleston. Alle inzittenden kwamen om. Hierna stelde Lockheed een C-47 beschikbaar voor aan- en afvoer.



USA1956

Meer nieuwe U-2 vliegtuigen werden afgeleverd. In maart bestond de vloot al uit 9 stuks. Het eerste klasje, met 6 piloten van de CIA werd getraind.

In mei, bleef een van de vleugelwielen steken. De piloot Rose vloog laag over het vliegveld en probeerde het wiel los te schudden. Het toestel 'stalde' en stortte neer. Rose kwam hierbij om het leven.

In december kreeg een toestel op 3500 feet hoogte problemen met de zuurstof. De piloot, Ericson, viel bijna flauw. Met een parachute kon hij zich nog redden.

De opleiding werd steeds meer routine. In de loop van het jaar werden meerdere klassen getraind.



USA1957

Er werden diverse testen gedaan om de U-2 minder zichtbaar voor radar te maken. Bij een ervan werden er piano snaren aan het toestel gehangen. Deze toestellen kregen de bijnaam dirty birds, deze aanpassingen kwamen de aerodynamica niet ten goede kwamen.

Op 72000 feet hoogte viel de vlam van de motor uit. Het drukpak van de piloot, Sieker, blies zich op maar de afdekplaat van de helm werkte niet naar behoren. De piloot viel flauw waarna het toestel 'stalde'. Sieker kwam weer bij op lage hoogte en probeerde nog het toestel te verlaten. Dat lukt niet meer. Het toestel stortte neer en Sieker kwam om het leven.

De U-2 vliegtuigen waren voldoende getest en gingen over naar operationele dienst. In Juni ging men over naar het 4028 Strategic Reconnaissance Squadron gelegerd in Laughlin, Texas. De basis werd hiermee verlaten. Op de naastgelegen Nevada Test and Training Range werden in deze periode nog steeds grote aantallen atoombommen tot ontploffing gebracht.

In juli voerde een burgerpiloot een noodlanding uit op de Watertown airstrip. Hij werd aangehouden en enkele dagen ondervraagd.



USA1959

Groom lake vliegveld werd aangewezen als nood landingsplaats voor het X-15 raket vliegtuig. Dit was een door een raket aangedreven vliegtuig dat 7274 km/h ging. Het vliegveld is hiervoor gelukkig nooit gebruikt.



USA1960

Faciliteiten werden aangepast voor het testen van de A-12. De landingsstrook, destijds gebouwd voor de lichte U-2, kon het gewicht van de A-12 niet aan. Hiertoe werd een nieuwe landingsbaan aangelegd met een lengte van 10000 foot.



USA1962

Het eerste A-12 prototype (Article 121) werd per truck in een enorme krat afgeleverd op de basis.

De eerste test vluchten startten in mei.

Van het 2e A-12 toestel wordt enkel het frame geleverd. Deze wordt 3 maanden lang opgesteld op een paal, om de gesteldheid met het weer te testen.

In oktober worden er uitgebreide radar testen gehouden met een U-2 vliegtuig. Dat is kort na de Cubaanse Raketcrisis en volgende op het incident waarbij er een U-2 is neergehaald door een Cubaans SA-2 surface-to-air (grond-lucht) raket op 27 oktober.



USA1963

Bij een subsonische motor test trekt test piloot Collins een A-12 op in een dik wolkendek. Dit veroorzaakt neerslag van een dikke laag ijs. Het vliegtuig 'stalled' en komt omgekeerd in een vlakke draaiing. Collins kan zich met een parachute redden. Om het geheim te houden krijgt de pers te horen dat er een F-105 is neergestort.

De eerste YF-12A (Article 1001/60-6934) maakt een test vlucht.

De testen op het naastgelegen vliegveld gaan door. Van een vlucht met 3 F-105 Thunderchiefs vliegtuigen, om het bombarderen met kernwapens te oefenen, komt een vliegtuig in problemen door olie lekkage. De flight leader, een Engelsman, adviseert het vliegtuig op Groom Lake te landen. Men maakt een verkenningsrun over het veld. Er komt geen antwoord op de radiografische help oproepen. De flight leader adviseert het vliegtuig met problemen om toch te landen. Op dit punt onderscheppen 2 F-101 Voodoos de flight leader en forceren hem ook te landen.



USA1965

6 seconden na opstijgen moet de piloot Vojvodich van een A-12 het vliegtuig met een parachute verlaten. Er bleek een kabel omgekeerd bevestigd te zijn gedurende onderhoud.



USA1966

Een vierde M-21 en D-21 combinatie steeg op vanaf Groom Lake. Bij deze lanceerpoging van een D-21 raakte deze de staart van het moederschip. Dit vliegtuig ging verloren, de piloot kon zich met parachute in veiligheid brengen.



USA1967

Op terugweg vanaf een standaard training crasht een A-12 nabij Leith, Nevada. Door een fout van een benzinemeter was het toestel zonder brandstof gekomen op 100 kilometer van Groom Lake. De piloot Ray, probeerde het toestel te verlaten, maar kwam niet los uit zijn stoel en kwam om het leven.



USA1969

Er worden uitgebreide testen uitgevoerd met 2 MIG-17 vliegtuigen.



USA1970

CIA begint testen met een op afstand bestuurbaar vliegtuig, Remotely Piloted Vehicle (RPV).

Onder de project naam HAVE GLIB werd een uitgebreid netwerk van radarposten opgezet gebouwd op basis van Russische systemen. Hiermee testte men het Russische lucht afweer systeem.



USA1977

Een C-5 met de Lockheed prototype F-117A prototype arriveert, ook bekend als Experimental Survivable Testbed (XST), Dit was het eerste toestel onzichtbaar voor radar.



USA1978

Bij een test vlucht van de prototype F-117A zorgt een plotseling drop voor het hard neerkomen tegen de landingsbaan, de piloot trekt meteen het toestel op naar veilige hoogte. De rechterkant van het landingsstel blijkt niet te zijn uitgeklapt. Door tekort aan brandstof besluit de piloot het toestel te verlaten. Hij wordt hierbij geraakt door de vliegstoel en raakt bewusteloos. Door de opgelopen verwondingen kan de piloot nooit meer vliegen. Het toestel crasht.



USA1979

Het tweede prototype F-117A crasht door brand in de motor.

De CIA geeft de controle van het test centrum over aan de US Airforce.



USA1981

De eerste test waardige F-117 komt aan op Groom Lake.

Voor 17 miljoen dollar worden faciliteiten gebouwd voor het 4450th Tactical Group, de operationele unit van het toestel.

Een stealth toestel van Northrop, code naam TACIT BLUE, komt aan op Groom Lake in verschillende kratten, bij Hangar 8.



USA1982

Eerste testvlucht van de TACIT BLUE.

Het eerste productie toestel van de F-117A komt aan op Green Lake in een C-5. Een maand later is hiervan de eerste vlucht. Een gyro zit omkeert aangesloten. Meteen bij opstijgen slaat het toestel op zijn kop. De piloot kan pas na 7 maanden het ziekenhuis verlaten.



USA1983

Een radiografisch bestuurd vliegtuig de Bionic Bat met zonnecellen van AeroVironment maakt 9 test vluchten.



USA1984

Lt. Gen. Robert M. Bond maakt 2 vluchten in een Russische Mig-23. Bij het nemen van een bocht, verliest de piloot de controle en crasht het toestel. De piloot komt om het leven.



USA1985

Afronding van het test programma van TACIT BLUE. De F-117A bleef achter op de basis in het interne museum.



USA1988

President Ronald Reagan tekent het toevoegen van de Groom Mountains bij Nellis Air Force Range.



USA1990

Eerste testen van Northrop's stealth vliegtuig AGM-137 Tri-Service Standoff Attack Missile.



USA1992

De F-117A Combined Test Force verhuist van Groom Lake naar Palmdale, California.

Een nieuwe landingsbaan 14L/32R naast de originele 14R/32L wordt in gebruik genomen.

Een afdeling van de 412th Test Wing komt vanaf Edwards.



USA1994

Electromagnetic Test Environment (EMTE) werd gebouwd om testen uit te voeren in elektronische oorlogvoering.

Eerst lucht van de Northrop YF-113G "classified prototype", codenaam Grumman.



USA1995

President Clinton besluit het gehele gebied rondom Area 51 te sluiten:

"I find that it is in the paramount interest of the United States to exempt the United States Air Force's operating location near Groom Lake, Nevada from any applicable requirement for the disclosure to unauthorized persons of classified information concerning that operating location."



USA1996

Eerste prototype vlucht van de Boeing Bird of Prey.



USA2000

Testen met de Joint Strike Fighter, wat later de F-35 Lighting zal gaan heten. Het toestel waarvan ook Nederland er een aantal heeft gekocht.



USA2001

Testen met de F-22A Raptor, ondermeer om de zichtbaarheid op lage hoogte te testen.



USA2005

50 jarig bestaan van de Groom Lake test faciliteit.



Categorie menu

Copyright 2023 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.